Biblioteka

W dniach 06.10.2020r. i 07.10.2020r. odbyło się Pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych.  Uroczystość miała na celu zachęcić najmłodszych uczniów naszej szkoły do korzystania z biblioteki szkolnej, przygotować do świadomego uczestnictwa w kulturze, rozwinąć zainteresowania czytelnicze, a także rozbudzić nawyk dbałości o książki. Na początku spotkania dzieci wysłuchały legendy pt. „ Smok wawelski” w nieco innej odsłonie. Towarzyszył nam bowiem teatrzyk kamishibai. Za pomocą niezwykłej atmosfery, relaksacyjnej japońskiej muzyki w tle, dzieci na nowo zapoznały się ze smokiem spod Wawelu i dzielnym Skubą. Po wysłuchaniu i obejrzeniu tej legendy przystąpiliśmy do działań. Na pierwszaków czekały quizy dotyczące znajomości różnych bajek i baśni. Należało rozpoznać po ilustracjach tytuły, nie zabrakło rekwizytów, a także zagadek.  Dzieci wykazały się dużą wiedzą z literatury dziecięcej.  Omówiliśmy  regulamin korzystania z biblioteki, a także zasady dotyczące poszanowania książek. Następnie najmłodsi czytelnicy złożyli uroczyste ślubowanie. Po nim każdy wypożyczył książkę do domu i otrzymał zakładki.

Mam nadzieję, że zainteresowanie literaturą i czytanie będzie towarzyszyło naszym pierwszakom już zawsze. 

29.09. 2020r. w naszej szkole odbyła się akcja czytania w ramach Ogólnopolskiego  Dnia Głośnego Czytania. W tym dniu staramy się w szkole zwrócić uwagę na rolę książki w życiu człowieka. Lekcje rozpoczynały się od czytania wybranych pozycji przez uczniów i nauczycieli.

W klasie Ib odbyły się zajęcia czytelnicze, na których dzieci poznały historię Kacpra i Oli z książki „Kosmita” autorstwa Roksany Jędrzejewskiej- Wróbel. Na podstawie ich losów porozmawialiśmy o akceptacji odmienności i  wyrozumiałości. Uczniowie podczas rozmowy do czytanego tekstu, mimo zaledwie siedmiu lat, wykazali się niezwykle wielką świadomością i mądrością.

W klasie II uczniowie poznali losy Amelki z „Twardego orzecha do zgryzienia” Renaty Piątkowskiej.  Amelka, typowa złośnica, skłoniła nas do rozmowy o emocjach. Nazwaliśmy te, które często zdarza nam się odczuwać podczas krótkich scenek dramowych. Nie ma lepszych ani gorszych emocji, wszystkie mamy prawo odczuwać. Jeśli chodzi o złość, uznaliśmy że często występuje w naszym życiu, ma ogromną siłę i należy nauczyć się wyładowywania jej w bezpieczny sposób.  Na koniec zajęć dzieci stworzyły spontaniczne prace dobierając odpowiednio kolorystykę do wydarzeń miłych bądź złych, które im się przypomniały.

Uczniowie z klas II i III przynieśli z domu książki, które darzą szczególnym sentymentem. Krótko o nich opowiedzieli koleżankom i kolegom z klasy.

W klasie IV Pani Dorota Rygorczuk przeczytała uczniom fragment „Mikołajka” R. Goscinnego i J.J. Sempe. Pani Grażyna Dryl w klasie VIb odczytała fragment „Hobbita czyli tam i z powrotem” J. R. R. Tolkiena, a Pani Beatrycze Smaszcz- Turosieńska  w klasie V „Chłopców z Placu Broni” F. Molnara.

Mam nadzieję, że był to przyjemny dzień dla wszystkich uczniów w towarzystwie książek. 

Od 2011 roku 15 września obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kropki. Co to takiego? 

Wszystko zaczęło się od niezwykle popularnej książki "Kropka" Petera H. Reynoldsa, opowiadającej o kropce, która zmieniła świat małej Vashti. 

Międzynarodowy Dzień Kropki to święto kreatywności, odwagi i wiary we własne umiejętności. Każdego roku, miliony dzieci biorą udział w licznych aktywnościach, których celem jest odkrywanie talentów i wspieranie kreatywności. Dzieci rozmawiają o swoich mocnych stronach, wspólnie tworzą własne kropki i wzajemnie się inspirują.

Z tej okazji odbyły się zajęcia czytelnicze w klasie Ib. Poznaliśmy historię dziewczynki Vashti, a następnie uczniowie wykonali swoje kropkowe dzieła, każdy według swojego projektu. Kto wie? Może wśród nas również jest wielki artysta…