Biblioteka

Jak wiadomo nauka zdalna wymuszała dość długie siedzenie przed komputerem. „Bilet powrotny do biblioteki” to akcja, która ma na celu skłonić dzieci do spędzania wolnego czasu właśnie z książkami. Uczniowie po powrocie do szkoły po  feriach otrzymali bilety, które zachęcały do przeczytania 10 dowolnych książek z różnych kategorii.  Każdy mógł dobrać dowolną lekturę według własnej kolejności. Były to książki o: świecie, zwierzakach,  sporcie, przyjaźni, lektury, komiksy,  książki które zostały zekranizowane, czy takie, które są godne polecenia. Podczas zwrotu poszczególnych pozycji uczniowie krótko opowiadali o czym była zwracana książka i zdobywali pieczątki. Jak się okazało akcja spotkała się z pozytywnym odbiorem i bardzo dużym zaangażowaniem uczniów. Pierwsi zdobywcy 10 pieczątek na biletach otrzymali dyplomy uznania, a pozostali nadal dzielnie czytają by taki otrzymać.

  

We wtorkowy poranek 09.03.2021r. odbyło się spotkanie czytelnicze z uczniami zerówki. Wspólnie zastanawialiśmy się jak oswoić lęk przed zmianą i jak polubić siebie jeszcze bardziej. Naprawdę budujące jest  to, że dla wszystkich dzieci zmiany kojarzą się z czymś miłym i wyczekiwanym. Do takiego właśnie tematu skłoniła nas książka Marianny Coppo pt. „Petra”. To fantastyczna historia o tym, że jedyną stałą rzeczą  w życiu jest zmiana, więc warto się na nią otworzyć. Szczęście zależy od nas samych, a nie zewnętrznych okoliczności. Petra przemierza życie z entuzjazmem, niezachwianą wiarą w siebie i wiecznym optymizmem. Nie trzyma się jednego scenariusza, a zmiany postrzega nie jako zagrożenie, ale szansę. Dzięki temu jest odporna na życiowe porażki i zranienia. I jest szczęśliwa! Bierzmy zatem przykład z Petry.   Żeby przekonać się „na własnej skórze” jak poradzimy sobie w sytuacjach trudnych i niespodziewanych wykonaliśmy kilka ćwiczeń. W balonach znajdowały się ukryte zadania. Należało wylosować sobie balon, przebić go i podać pozytywne strony nieoczywistych sytuacji. Na zakończenie spotkania przed dziećmi stało jeszcze zadanie plastyczne. Należało wymyślić kolejne wcielenie Petry, takie w którym nie znalazła się podczas wysłuchanej historii. Przekonaliśmy się po raz kolejny o potędze swojej wyobraźni. Powstały bardzo ciekawe i barwne m. in.  kotki, pieski, super bohaterowie, pająk, ośmiornica, zajączek, niedźwiadek, a nawet człowiek.

 

12.02.2021r. w bibliotece można było poczuć walentynkową atmosferę i wypożyczyć książkę  „w ciemno”. Na każdej zapakowanej książce widniała tylko niewielka sugestia, o czym może opowiadać. Taka odsłona bibliotecznych pozycji bardzo podobała się czytelnikom. Wszystkie książki- prezenty szybko trafiły do naszych uczniów. Mam nadzieję, że  „randki w ciemno” będą bardzo udane!

      Badania przeprowadzone na uniwersytecie Sussex wykazały, że:
# czytanie redukuje stres o 68%,
# słuchanie muzyki  o 61%,
# filiżanka herbaty o 54%,
# spacer o 42%,
# gry wideo tylko o 21%.
      Zadbaj o siebie! Po prostu poczytaj dla przyjemności :)

                                    bibl

Czytajmy za darmo!

 
 

Zobacz: Strona Empiku z bezpłatną promocją

 Poniżej przedstawiam (opracowany przez redakcję czasopisma ,,Biblioteka w Szkole"aktualizowany wybór bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków:
 

WolneLektury.pl

   Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.

Lektury.gov.pl

   Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

ChmuraCzytania.pl

   Chmura Czytania zawiera ciekawe książki polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.

Polona.pl

 Największa w Polsce biblioteka cyfrowa. Zawiera stare książki oraz inne zdigitalizowane zbiory. Większość z nich należy do domeny publicznej, więc są  darmowe.

Audiobooki

Polska-Poezja.pl

    Serwis oferuje klasykę polskiej poezji czytaną przez znanych polskich aktorów. Za darmo, w serwisie YouTube.

Spotify

   Spotify to serwis umożliwiający słuchanie nieprzebranej liczby piosenek, audycji, podcastów itp. W wersji płatnej oferuje oczywiście znacznie więcej, jednak także wersja bezpłatna uprawnia do dużego wyboru bajek, legend i opowiadań dla dzieci. Wymaga rejestracji. Aplikacja jest dostępna na urządzeniach mobilnych i komputerach.

Audio-Bajki.pl

Nagrania bajek dostępne za darmo w serwisie YouTube.

Bajkowisko.pl

   Serwis oferuje wiele nagrań bajek i audiobooków dla dzieci. Na stronie można za darmo przesłuchać 3 bajki, reszta dostępna jest na kanale YouTube.

Polskie Radio Dzieciom

   Zarejestrowane audycje radiowe dla dzieci, zgrupowane w kilku kategoriach: Bajkowy kącik, Opowieści ludów świata, Wieczorne pogaduchy, Słuchowisko, Książki do poduchy. Wszystko bezpłatnie i bez konieczności  logowania.

Źródło: Biblioteka w Szkole

 Nauczyciel bibliotekarz poleca

Propozycje lektur szkolnych

 dla klas IV-VIII

Lektury obowiązkowe

Tekst online/ Audiobook/ Film/ Inne materiały

Jan Brzechwa: Akademia Pana Kleksa

https://www.youtube.com/results?search_query=akademia+pana+kleksa+ca%C5%82y+film

René Goscinny: Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań) https://docplayer.pl/47679184-Mikolajek-sempe-i-goscinny.html

https://www.youtube.com/watch?v=6F0sUAdHNCU

Rafał Kosik: Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi

https://www.youtube.com/watch?v=NKfSt_ChZT4&list=PLoWYjFHcn--XdHkpZkw1oA_mzC8zo3XFu

Clive Staples Lewis: Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,61b33-opowiesci_narnii.html

Ferenc Molnár: Chłopcy z Placu Broni

https://www.cda.pl/video/1979175f6

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,65919b-chlopcy_placu_broni.html

Bolesław Prus: Katarynka

https://lektury.gov.pl/lektura/katarynka

John Ronald Reuel Tolkien: Hobbit, czyli tam i z powrotem

https://www.youtube.com/watch?v=SC5H39eBbyQ

Henryk Sienkiewicz: W pustyni i w puszczy

https://lektury.gov.pl/lektura/w-pustyni-i-w-puszczy

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,315375-_w_pustyni.html

Aleksander Fredro: Zemsta

https://lektury.gov.pl/lektura/zemsta

https://ninateka.pl/film/zemsta-lidia-zamkow

Adam Mickiewicz: Pan Tadeusz

https://lektury.gov.pl/lektura/pan-tadeusz-czyli-ostatni-zajazd-na-litwie

Adam Mickiewicz: Dziady, część II

https://lektury.gov.pl/lektura/dziady-czesc-ii

Juliusz Słowacki: Balladyna

https://lektury.gov.pl/lektura/balladyna

Henryk Sienkiewicz: Latarnik

https://lektury.gov.pl/lektura/latarnik

Lektury uzupełniające

Tekst online/ Audiobook/ Film/ Inne materiały

Frances Hodgson Burnett: Tajemniczy ogród 

https://lektury.gov.pl/lektura/tajemniczy-ogrod

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,665de-tajemniczy_ogrod.html

Henryk Sienkiewicz: Janko Muzykant

https://lektury.gov.pl/lektura/janko-muzykant

Mark Twain: Przygody Tomka Sawyera

https://lektury.gov.pl/lektura/przygody-tomka-sawyera

 

Nauczyciel bibliotekarz poleca

Propozycje lektur szkolnych

dla klas IV-VIII

Lektury obowiązkowe

Tekst online/ Audiobook/ Film/ Inne materiały

Dziadek i niedźwiadek – Łukasz Wierzbicki

https://www.sydneynorthshorepolishsaturdayschool.org/uploads/1/1/9/5/11954357/wojtek.pdf?fbclid=IwAR27jVv2qTlJen21ZuG3gDBrIXMpJwWhbr8zWfJM9_PqSdsK6cDVLyzRINA

Asiunia – Joanna Papuzińska 

http://www.zkpig7.pl/2015_2016/Asiunia_Joanna_Papuzinska.pdf?fbclid=IwAR1uynsBAqVzGaPKB8ths94saUs1izG5wnmnVGJHL1GG9FRg8KZ6MZ5MisI

Baśnie – Hans Christian Andersen (wybór) 

http://biblioteka.kijowski.pl/andersen%20christian%20hans/basnie.pdf?fbclid=IwAR0B_b-XXKQzNBxLWEq_sxDQlYaqxfnmqREPDbQVntWgCPuNlVds8vw6Yzs

Doktor Dolittle i jego zwierzęta – Hugh Lofting

https://docplayer.pl/72115588-Doktor-dolittle-i-jego-zwierzeta.html?fbclid=IwAR1XiAMSq694ZSd5lila6gm64MC5H2N86rq3IJ5WL8trvYfMNuZDdugeluA

Karolcia – Maria Krüger Kruger

https://docplayer.pl/109227649-Ilustrowala-halina-bielinska-lektura-dla-klasy-ii-szkoly-podstawowej-by-piotr-bielinski-isbn.html?fbclid=IwAR3IYGvVlQLUxyi6VPz7rDiltTDY50vsexSgrO3Vw3CLnB7ivkwJDKGUvdw

O psie, który jeździł koleją – Roman Pisarski

https://pl-static.z-dn.net/files/d9b/6d097397cee57b8e8825fb5bd9668dc0.pdf?fbclid=IwAR1FxYveB3TFT587ch-9fjrMLNMPws_DkSlpe0G2kmnWCmJvF3XHiqFCnGM

Sposób na Elfa– Marcin Pałasz

https://www.legimi.pl/ebook-sposob-na-elfa-marcin-palasz,b373027.html?abpid=493&abpcid=9&bbclid=222b4253-2d82-11eb-a680-0242ac110002&abpar1=sposob-na-elfa&utm_source=buybox

Zaczarowana zagroda – Czesław Centkiewicz

http://polish-culture.com/wp-content/uploads/2013/08/Zaczarowana-Zagroda.pdf?fbclid=IwAR1Udl67LS8xmYrvYYKiN0q_p0UFJ2e6B5NCJVoR1Na8Yrz40nah1KnZ3F8

Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą – Agnieszka Frączek ( fragment)

https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/Rany%20Julek%20str%201-13.pdf?fbclid=IwAR0gaq4ZIO-cxwidUF4bdJ5Cde_b_9pLOc4OVjoA84CrvmTisfnKgvfFNWE

Sposób na Elfa – Marcin Pałasz

https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/Sposob%20na%20elfa%20str%203-19.pdf?fbclid=IwAR2J8FXsr29w1ypW-8RUXYLDb_cKusw3apQPJcBrNEZT-NUGABxmr2u7rmg

O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach
i legendach
 – Barbara Tylicka (fragment)

https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/O%20krakowskich%20psach%20str%203-15.pdf?fbclid=IwAR2Tjsmi-jlgw0BCG_VglwO3NE9Tr-GsNX0jSkZWpoiy5UQiBTLNgrLZ_Ok

 Źródło: Facebook Biblioteki Publicznej w Sokółce

Ta data wiąże się z powstaniem pierwszej pluszowej maskotki. Święto  ma  stosunkowo niedługą historię ponieważ zostało ustanowione w 2002 roku w setną rocznicę powstania maskotki.

Popularność misia nie jest przypadkowa. Wiąże się z nią słynna legenda z 1902 roku. Ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych, Teodor Roosevelt wybrał się ze swoimi towarzyszami na polowanie. Wtedy to postrzelono małego niedźwiadka.  Przyprowadzono go do prezydenta, a ten  widząc przerażenie w oczach malca nakazał go uwolnić. Wydarzenie to zostało opisane w gazecie „The Washington Post”. Artykuł zainspirował sklepikarza z Brooklynu, Morrisa Mitchoma do stworzenia pluszowego misia. Otrzymał specjalną zgodę prezydenta i tak pluszak „Teddy” stał się ulubieńcem dzieci.  W ciągu kilku lat Mitchom stał się potentatem i właścicielem firmy „Ideal”, jednej z najbardziej znanych firm produkujących pluszowe misie.

Nasz dzisiejszy solenizant od lat jest jednym z ulubionych bohaterów książek, bajek i filmów. Najpopularniejsze misie to niewątpliwie Miś Uszatek, Miś Paddington, Miś Coralgol, Kubuś Puchatek, czy zwariowany miś z filmu „Ted”. Każdy z wymienionych bohaterów jest pozytywny, dostarcza samych miłych wrażeń, mnóstwa śmiechu i radości, dlatego też dzisiejsze święto jest jednym z najsympatyczniejszych w ciągu całego roku.

Więcej informacji o misiu można znaleźć na stronie:

https://miastodzieci.pl/czytelnia/swiatowy-dzien-pluszowego-misia/

Możecie sami lub z pomocą dorosłych uszyć misia. Wbrew pozorom nie jest to trudne, a skróconą instrukcję można zobaczyć tutaj:

https://www.ekokalendarz.pl/wp-content/uploads/mis.png

Dłuższa i pełna wersja szycia znajduje się tutaj:

https://www.ekokalendarz.pl/dzien-pluszowego-misia-materialy-edukacyjne/#more-3307

W naszej szkolnej bibliotece odbyło się spotkanie z dziećmi z grupy  „Promyczki”. Dzieci obejrzały wystawę książek, w których głównym bohaterem jest właśnie miś. Wysłuchały także książki pt. „Jestem przy Tobie” S. Halls i S. Small,  historii  niedźwiadka i wiewiórki, których łączyła wielka przyjaźń. Okazało się, że dzieci mimo młodego wieku doskonale znają genezę dzisiejszego święta.

W dniu 27.10.2020r. rozstrzygnięto szkolny konkurs plastyczny „Moja zakładka do książki”. Celem konkursu było: rozwijanie wśród uczniów wyobraźni, samodzielności i zainteresowań plastycznych, zachęcenie uczniów do twórczego spędzenia wolnego czasu oraz popularyzowanie działań artystycznych. W konkursie wzięło udział 46 uczniów. Jury w składzie: Pani Bożena Wojno, Pani Izabela Himik i Pani Katarzyna Leszczyńska nagrodziły:

I miejsce: Rafał Jaworski kl. II i Wiktoria Szewczuk kl. VIIb

II miejsce: Amelia Zaczeniuk kl. III i Kacper Parzych kl. IV

III miejsce: Szymon Danowski kl. Ib i Filip Radziwon kl. II

Wszystkim dziękuję za udział, a osobom nagrodzonym serdecznie gratuluję!

W dniach 06.10.2020r. i 07.10.2020r. odbyło się Pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych.  Uroczystość miała na celu zachęcić najmłodszych uczniów naszej szkoły do korzystania z biblioteki szkolnej, przygotować do świadomego uczestnictwa w kulturze, rozwinąć zainteresowania czytelnicze, a także rozbudzić nawyk dbałości o książki. Na początku spotkania dzieci wysłuchały legendy pt. „ Smok wawelski” w nieco innej odsłonie. Towarzyszył nam bowiem teatrzyk kamishibai. Za pomocą niezwykłej atmosfery, relaksacyjnej japońskiej muzyki w tle, dzieci na nowo zapoznały się ze smokiem spod Wawelu i dzielnym Skubą. Po wysłuchaniu i obejrzeniu tej legendy przystąpiliśmy do działań. Na pierwszaków czekały quizy dotyczące znajomości różnych bajek i baśni. Należało rozpoznać po ilustracjach tytuły, nie zabrakło rekwizytów, a także zagadek.  Dzieci wykazały się dużą wiedzą z literatury dziecięcej.  Omówiliśmy  regulamin korzystania z biblioteki, a także zasady dotyczące poszanowania książek. Następnie najmłodsi czytelnicy złożyli uroczyste ślubowanie. Po nim każdy wypożyczył książkę do domu i otrzymał zakładki.

Mam nadzieję, że zainteresowanie literaturą i czytanie będzie towarzyszyło naszym pierwszakom już zawsze. 

29.09. 2020r. w naszej szkole odbyła się akcja czytania w ramach Ogólnopolskiego  Dnia Głośnego Czytania. W tym dniu staramy się w szkole zwrócić uwagę na rolę książki w życiu człowieka. Lekcje rozpoczynały się od czytania wybranych pozycji przez uczniów i nauczycieli.

W klasie Ib odbyły się zajęcia czytelnicze, na których dzieci poznały historię Kacpra i Oli z książki „Kosmita” autorstwa Roksany Jędrzejewskiej- Wróbel. Na podstawie ich losów porozmawialiśmy o akceptacji odmienności i  wyrozumiałości. Uczniowie podczas rozmowy do czytanego tekstu, mimo zaledwie siedmiu lat, wykazali się niezwykle wielką świadomością i mądrością.

W klasie II uczniowie poznali losy Amelki z „Twardego orzecha do zgryzienia” Renaty Piątkowskiej.  Amelka, typowa złośnica, skłoniła nas do rozmowy o emocjach. Nazwaliśmy te, które często zdarza nam się odczuwać podczas krótkich scenek dramowych. Nie ma lepszych ani gorszych emocji, wszystkie mamy prawo odczuwać. Jeśli chodzi o złość, uznaliśmy że często występuje w naszym życiu, ma ogromną siłę i należy nauczyć się wyładowywania jej w bezpieczny sposób.  Na koniec zajęć dzieci stworzyły spontaniczne prace dobierając odpowiednio kolorystykę do wydarzeń miłych bądź złych, które im się przypomniały.

Uczniowie z klas II i III przynieśli z domu książki, które darzą szczególnym sentymentem. Krótko o nich opowiedzieli koleżankom i kolegom z klasy.

W klasie IV Pani Dorota Rygorczuk przeczytała uczniom fragment „Mikołajka” R. Goscinnego i J.J. Sempe. Pani Grażyna Dryl w klasie VIb odczytała fragment „Hobbita czyli tam i z powrotem” J. R. R. Tolkiena, a Pani Beatrycze Smaszcz- Turosieńska  w klasie V „Chłopców z Placu Broni” F. Molnara.

Mam nadzieję, że był to przyjemny dzień dla wszystkich uczniów w towarzystwie książek. 

Od 2011 roku 15 września obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kropki. Co to takiego? 

Wszystko zaczęło się od niezwykle popularnej książki "Kropka" Petera H. Reynoldsa, opowiadającej o kropce, która zmieniła świat małej Vashti. 

Międzynarodowy Dzień Kropki to święto kreatywności, odwagi i wiary we własne umiejętności. Każdego roku, miliony dzieci biorą udział w licznych aktywnościach, których celem jest odkrywanie talentów i wspieranie kreatywności. Dzieci rozmawiają o swoich mocnych stronach, wspólnie tworzą własne kropki i wzajemnie się inspirują.

Z tej okazji odbyły się zajęcia czytelnicze w klasie Ib. Poznaliśmy historię dziewczynki Vashti, a następnie uczniowie wykonali swoje kropkowe dzieła, każdy według swojego projektu. Kto wie? Może wśród nas również jest wielki artysta…