JAK NAJLEPIEJ POMÓC DZIECKU ROZPOCZĄĆ PRZYGODĘ Z PRZEDSZKOLEM
czyli
ZASADY UDANEJ ADAPTACJI 3- LATKA
DROGI RODZICU:
-
Zachowaj spokój – Staraj się nie okazywać zdenerwowania. Twoje dziecko sobie poradzi! Jest otoczone dziećmi w swoim wieku i odpowiednio przygotowanymi dorosłymi.
-
Uśmiechaj się podczas rozstania i stosuj tylko pozytywne komunikaty, np.:
Miłego dnia!
Baw się dobrze!
Miłej zabawy!
To będzie super dzień!
Bardzo mi zaimponowałeś. Sam włożyłeś buty!
Wierzę, że dasz radę.
-
Mów pozytywnie o przedszkolu- buduj zaufanie do nauczycieli, rozbudzaj ciekawość, prowokuj radosne oczekiwanie na pobyt w przedszkolu. Unikaj poniższych komunikatów:
Nie masz się czego bać!
Widzisz, tutaj nie jest strasznie!
Inne dzieci będą się z Ciebie śmiać, kiedy zobaczą jak płaczesz!
Zobaczysz, w przedszkolu nauczą Cię dyscypliny!
-
Nie zmieniaj zasad i przestrzegaj umów - Jeśli dziecko płacze przy rozstaniu – nie zabieraj go z powrotem. Jeśli wpada w histerię, gdy nie chce wyjść do przedszkola – nie zgadzaj się na to, by zostało w domu.
-
Nie oszukuj dziecka- Nie mów, że przyjdziesz za chwilkę, podczas gdy planujesz je odebrać po obiedzie.
-
Unikaj pośpiechu- wyjdź z domu odpowiednio wcześnie, aby zdążyć przytulić dziecko i spokojnie pożegnać się z nim w szatni.
-
Nie przedłużaj momentu rozstania- dziecko szybciej uspokoi się w sali w objęciach pań i w towarzystwie innych dzieci.
-
Nie wchodź do sali razem z dzieckiem mimo jego nalegań- Twój pobyt w sali nie zmieni sytuacji, a jednocześnie może źle wpływać na inne dzieci, które są bez rodziców.
-
Nie wracaj do sali, np. żeby dać zabawkę. Lepiej włóż ją do szafki w szatni albo przekaż pracownikowi przedszkola.
-
Pilnuj rutyny - Rano róbcie zawsze te same rzeczy w tej samej kolejności, np. wstawanie, buziak, ubieranie, śniadanie, mycie zębów, buty, wychodzenie. Zawsze staraj się żegnać w ten sam sposób. Możecie wcześniej ustalić, w jaki sposób to zrobicie – buziakiem, machaniem czy „żółwikiem”.
-
Nie porównuj z innymi dziećmi i nie zawstydzaj! W ten sposób tylko obniżamy poczucie wartości dziecka i pokazujemy, że musi dostosować się do innych.
-
Po przedszkolu wygospodaruj jak najwięcej czasu dla dziecka - Skup się na swoim przedszkolaku i porozmawiaj z nim. Nie ponaglaj, jeśli nie chce rozmawiać o przedszkolu.
-
Rozmawiaj z nauczycielem - Znajdź chwilę na szczerą rozmowę z wychowawcami bez obecności dziecka. Opisz, z czym dziecko ma problemy. Podziel się swoimi lękami. Jeśli czujesz, że dzieje się coś niedobrego (np. dziecko zaczęło się moczyć w nocy), porozmawiaj z nauczycielką.
-
Nie zmieniaj zdania pod wpływem płaczu dziecka - Jeśli raz nie uda się zostawić dziecka pod opieką przedszkola, maluch szybko się nauczy, że może w ten sposób tego uniknąć.
-
Nie wymagaj od dziecka, żeby od razu pokochało przedszkole - Daj mu czas i przestrzeń na różne emocje. Wysłuchaj, co ma do powiedzenia, zaakceptuj różne odczucia.
-
Pamiętaj, przedszkole to fajne miejsce - Dziecko otoczone będzie osobami, które pomogą mu w dalszym rozwoju- społecznym, fizycznym, emocjonalnym i poznawczym.