Biblioteka

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego - coroczne święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu 

w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Dzień ten ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.

Język Ojczysty ważna rzecz!

"A niechaj narodowie wżdy postronni znają,

 Iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają".

Mikołaj Rej

"Chodzi mi o to, aby język giętki

 Powiedział wszystko, co pomyśli głowa...".

Juliusz Słowacki

"A nade wszystko szanuj mowę twą ojczystą.

Nie znać języka swego – hańbą oczywistą”.

Franciszek Ksawery Dmochowski

Tego dnia w bibliotece czekały na dzieci łamańce językowe. Poprawne przeczytanie gwarantowało cukierka. Poza tym przy wyjściu z biblioteki i na szkolnym korytarzu, w różnych miejscach, można było wziąć sobie „dobre słowo” w celu zapamiętania jego pisowni.

Już dawno biblioteka nie miała tak dużo gości jak tego dnia.

  Dzien Jezyka Ojczystego ZSTurosn1 Dzien Jezyka Ojczystego ZSTurosn2 Dzien Jezyka Ojczystego ZSTurosn3 Dzien Jezyka Ojczystego ZSTurosn4

W dniu walentynek w bibliotece szkolnej czekały na dzieci niespodzianki.  Można było wypożyczyć sobie książkę nie widząc okładki. Ta „randka w ciemno” polegała ona na tym, że czytelnicy wybierali po jednej zapakowanej w papier książce i zabierali ją ze sobą, nie wiedząc, co przyniesie im los. Książki, które zostały przygotowane do zabawy, były dobrane w taki sposób, aby oscylowały wokół tematyki miłości i przyjaźni. Czytelnicy chętnie włączyli się do zabawy, która wywołała uśmiech na ich twarzach. 

Na specjalnie przygotowanych serduszkach można było zadedykować walentynkę bibliotece dokończając zdanie: „Kocham bibliotekę, bo…”, a także wpisać tytuł swojej ulubionej książki. Te akcje to wyrazy sympatii dla ulubionych pozycji książkowych, ale również dla biblioteki, nauczyciela bibliotekarza, konkursów i czasu spędzanego w  towarzystwie książek.

Uczniowie klasy IIb w tym szczególnym dniu wysłuchali książki „Dwoje ludzi”. Iwony Chmielewskiej.  To wycieczka wśród mądrych myśli i pięknych obrazów, malowanych nie tylko słowem. Książka przy pomocy prostych metafor i pięknych ilustracji skłania czytelników do głębokich przemyśleń i refleksji. Ta propozycja książkowa to świetny wybór w tym dniu zarówno dla młodszych czytelników, nieco starszych, jak też dorosłych.

 

 Rozczytane walentynki ZSTurosn1 Rozczytane walentynki ZSTurosn2 Rozczytane walentynki ZSTurosn3 Rozczytane walentynki ZSTurosn4

 

19.01.2022r. w  bibliotece szkolnej odbyły się zajęcia czytelnicze ze Słoneczkami. Tematem tego spotkania była rola obietnic w naszym życiu. Pięciolatki wiedziały doskonale, że każdy z nas coś kiedyś komuś obiecywał. Może coś przysięgał. W jakich okolicznościach to się działo? Czy było związane ze szczególnymi gestami, podniosłym nastrojem? Najprawdopodobniej tak – przecież nawet małe dzieci, dając słowo, że nikomu nie zdradzą miejsca ukrycia tajnego schowka ich podwórkowej bandy, zwykle podnoszą palec (albo dwa) i wypowiadają jakąś prawie magiczną formułę. Bo nawet one zdają sobie sprawę, że obietnice i przysięgi są ważne i że nie ma z nimi żartów. Ich złamanie może kosztować bardzo wiele – utratę dobrego imienia czy niechęć kolegów i koleżanek. Dziś poznaliśmy baśń pt. „Żabi król”. To w niej padła obietnica, z której dotrzymaniem pojawiły się kłopoty. Przedyskutowaliśmy wagę składanych obietnic i potrzebę ich dotrzymania, często kosztem naszej niewygody.  Zadanie praktyczne poległo na wykonaniu ozdobnej królewskiej porcelany mając do wykorzystania  papierowy talerzyk, sznurek i ozdoby do przyklejania.  Talerzyk oczywiście nawiązywał do prośby baśniowego żabiego króla, by jeść razem z jednego talerza z królewną. Zaangażowanie dzieci w wykonywaną pracę było ogromne, a w rezultacie powstała iście królewska zastawa.  Zajęcia przebiegły w miłej atmosferze. Dzieci  obiecały, że żądne nowych opowieści, odwiedzą bibliotekę za miesiąc.

 rola obietnic w naszym zyciu ZSTurosn1 rola obietnic w naszym zyciu ZSTurosn2 rola obietnic w naszym zyciu ZSTurosn3 rola obietnic w naszym zyciu ZSTurosn4

 

We wtorek 18.01.2022 uczniowie klasy III poznali teatrzyk kamishibai. Stanowi on  oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. W ten sposób opowieść zdecydowanie wyodrębnia się z otaczającej rzeczywistości. Kamishibai to narzędzie kreatywnego działania i aktywizująca metoda pracy z uczniem. Taka forma wzbudziła duże zainteresowanie snutymi opowieściami. Trzecioklasiści wysłuchali bajek: „Trzeba będzie…”, „Lew w Paryżu”, „Leszy opiekun puszczy” z relaksującą muzyką w tle.

 Na zdjęciu nauczyciel bibliotekarz prezentuje bajkę w teatrzyku kamishibai uczniom klasy III.

 

8 grudnia 2021r. bibliotekę szkolną odwiedziły przedszkolaki z grupy Słoneczka. Dzieci obejrzały „Bajkę o soli” zaprezentowaną przy pomocy teatrzyku kamishibai. Następnie przeczytaliśmy baśń o „Dziewczynce z zapałkami”. Podczas słuchania dzieci ćwiczyły swoją uważność zapamiętując naprawdę wiele szczegółów, a potem odpowiadając na szereg pytań dotyczących tekstu. Mimo dopiero pięciu lat przedszkolaki świetnie poradziły sobie również w liczeniu na zapałkach. Pięknie pokolorowały kolorowanki do wysłuchanych utworów.

 zimowe spotkanie z przedszkolakamiZSTurosn1 zimowe spotkanie z przedszkolakamiZSTurosn2

13 października 2021r. bibliotekę szkolną odwiedziły dzieci z naszego przedszkola, grupa „Gwiazdeczki”.  Nasze spotkanie dotyczyło baśni pt. „O wilku i siedmiu koźlątkach”. Dzieci z wielką uwagą wysłuchały czytanej baśni, a następnie sprawdziły zapamiętane szczegóły. Dzieci, w nawiązaniu do baśni, miały za zadanie sprawnie posłużyć się nożyczkami i wykonać kreatywne zadania.

19 października do biblioteki przybyły przedszkolaki z grupy „Słoneczka”. Kontynuując temat dnia, dotyczący darów jesieni, dzieci wysłuchały poezji dedykowanej najmłodszym odbiorcom, o owocach i jesieni. Działanie plastyczne dotyczyło starannego pokolorowania owoców z zachowaniem odpowiedniej kolorystyki.

Kolejne spotkania czytelnicze już niebawem!

Grupa przedszkolna ”Gwiazdeczki” pozująca z wykonanymi pracami. Przedszkolaki z grupy „Słoneczka” siedzące przy stolikach i wykonujące zadania plastyczne. Siedmioro przedszkolaków z grupy „Słoneczka” siedzących przy stolikach i wykonujących zadania plastyczne.  

Uczniowie klasy III sprawdzili stopień swojej wnikliwości i opanowania znajomości treści lektury. Konkurs miał na celu wzbudzenie chęci do pozytywnej rywalizacji oraz wzbudzenia motywacji do uważnego czytania. Napisali test, składający się  z pytań otwartych i zamkniętych dotyczących przygód głównej bohaterki Asiuni.  Faworytkami w tych zmaganiach okazała się Oliwia Muszyńska i Alicja Kalinowska.  Dziewczynki otrzymały dyplomy uznania i drobne upominki. Brawo!

 

 

Konkurs był adresowany do uczniów klas IV- VIII. Wpłynęło 17 prac. Jury, w składzie: Pani wicedyrektor Beata Szymoniuk i Pani Dorota Rygorczuk, biorąc pod uwagę zawartość przedstawianych ciekawostek o książkach, estetykę wykonania i samodzielność nagrodziły:

I miejsce- Aleksandra Średzińska kl. VIIa

II miejsce- Daria Białous kl. IV

III miejsce- Zuzanna Więcko kl. VIIb i Bartłomiej Czaczkowski kl. VIb

Wyróżnienia- Wiktoria Szewczuk kl. VIIb i Agata Sasinowska kl. VIIb

Dziękujemy wszystkim uczniom biorącym udział w konkursie, a zwycięzcom gratulujemy!

 

We wtorek 18.05.2021r. odbyły się zajęcia czytelnicze w grupie przedszkolnej Chmurki.  Na początku spotkania dzieci dowiedziały się na czym polega praca nauczyciela bibliotekarza. Poznały różne rodzaje katalogów, sposoby odnajdowania poszczególnych książek w bibliotece, a także dowiedziały się, że każda poszczególna pozycja ma swoje konkretne miejsce na bibliotecznej półce.  W kolejnej części spotkania przewodził nam temat pasji, wytrwałości w dążeniu do celu i trudności jakie się z nimi wiążą. Dzieci wysłuchały z wielkim zainteresowaniem książki pt. „Dziewczynki latają wysoko” R. D. Reguera.  To przepiękna opowieść o konfrontacji marzeń z rzeczywistością i  stereotypami związanymi z płcią i oczekiwaniami społecznymi. Książka ta niewątpliwie dodaje wiary we własne możliwości, zachęca do wyznaczania sobie najśmielszych celów i odważnego realizowania ich, bez oglądania się na innych. To również inspirująca i motywująca lektura dla starszych, bo przecież w każdym wieku można spotkać PANA- NIE- UDA- CI- SIĘ i jego zawistnych pomocników. Historia Amelki, Heleny i Martyny skłania też do zastanowienia się czy czasem zamiast Panem CHCIEĆ- TO- MÓC nie bywamy czasami Panią Utką albo Panem Lustereczko, którzy skutecznie podcinają dziecku skrzydła?

Na zakończenie zajęć dzieci wykonały zadanie plastyczne. Najpiękniej jak potrafiły, pokolorowały skrzydła motyli.