Biblioteka
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego - coroczne święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu
w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Dzień ten ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.
Język Ojczysty ważna rzecz!
"A niechaj narodowie wżdy postronni znają,
Iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają".
Mikołaj Rej
"Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa...".
Juliusz Słowacki
"A nade wszystko szanuj mowę twą ojczystą.
Nie znać języka swego – hańbą oczywistą”.
Franciszek Ksawery Dmochowski
Tego dnia w bibliotece czekały na dzieci łamańce językowe. Poprawne przeczytanie gwarantowało cukierka. Poza tym przy wyjściu z biblioteki i na szkolnym korytarzu, w różnych miejscach, można było wziąć sobie „dobre słowo” w celu zapamiętania jego pisowni.
Już dawno biblioteka nie miała tak dużo gości jak tego dnia.
W dniu walentynek w bibliotece szkolnej czekały na dzieci niespodzianki. Można było wypożyczyć sobie książkę nie widząc okładki. Ta „randka w ciemno” polegała ona na tym, że czytelnicy wybierali po jednej zapakowanej w papier książce i zabierali ją ze sobą, nie wiedząc, co przyniesie im los. Książki, które zostały przygotowane do zabawy, były dobrane w taki sposób, aby oscylowały wokół tematyki miłości i przyjaźni. Czytelnicy chętnie włączyli się do zabawy, która wywołała uśmiech na ich twarzach.
Na specjalnie przygotowanych serduszkach można było zadedykować walentynkę bibliotece dokończając zdanie: „Kocham bibliotekę, bo…”, a także wpisać tytuł swojej ulubionej książki. Te akcje to wyrazy sympatii dla ulubionych pozycji książkowych, ale również dla biblioteki, nauczyciela bibliotekarza, konkursów i czasu spędzanego w towarzystwie książek.
Uczniowie klasy IIb w tym szczególnym dniu wysłuchali książki „Dwoje ludzi”. Iwony Chmielewskiej. To wycieczka wśród mądrych myśli i pięknych obrazów, malowanych nie tylko słowem. Książka przy pomocy prostych metafor i pięknych ilustracji skłania czytelników do głębokich przemyśleń i refleksji. Ta propozycja książkowa to świetny wybór w tym dniu zarówno dla młodszych czytelników, nieco starszych, jak też dorosłych.
19.01.2022r. w bibliotece szkolnej odbyły się zajęcia czytelnicze ze Słoneczkami. Tematem tego spotkania była rola obietnic w naszym życiu. Pięciolatki wiedziały doskonale, że każdy z nas coś kiedyś komuś obiecywał. Może coś przysięgał. W jakich okolicznościach to się działo? Czy było związane ze szczególnymi gestami, podniosłym nastrojem? Najprawdopodobniej tak – przecież nawet małe dzieci, dając słowo, że nikomu nie zdradzą miejsca ukrycia tajnego schowka ich podwórkowej bandy, zwykle podnoszą palec (albo dwa) i wypowiadają jakąś prawie magiczną formułę. Bo nawet one zdają sobie sprawę, że obietnice i przysięgi są ważne i że nie ma z nimi żartów. Ich złamanie może kosztować bardzo wiele – utratę dobrego imienia czy niechęć kolegów i koleżanek. Dziś poznaliśmy baśń pt. „Żabi król”. To w niej padła obietnica, z której dotrzymaniem pojawiły się kłopoty. Przedyskutowaliśmy wagę składanych obietnic i potrzebę ich dotrzymania, często kosztem naszej niewygody. Zadanie praktyczne poległo na wykonaniu ozdobnej królewskiej porcelany mając do wykorzystania papierowy talerzyk, sznurek i ozdoby do przyklejania. Talerzyk oczywiście nawiązywał do prośby baśniowego żabiego króla, by jeść razem z jednego talerza z królewną. Zaangażowanie dzieci w wykonywaną pracę było ogromne, a w rezultacie powstała iście królewska zastawa. Zajęcia przebiegły w miłej atmosferze. Dzieci obiecały, że żądne nowych opowieści, odwiedzą bibliotekę za miesiąc.
We wtorek 18.01.2022 uczniowie klasy III poznali teatrzyk kamishibai. Stanowi on oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. W ten sposób opowieść zdecydowanie wyodrębnia się z otaczającej rzeczywistości. Kamishibai to narzędzie kreatywnego działania i aktywizująca metoda pracy z uczniem. Taka forma wzbudziła duże zainteresowanie snutymi opowieściami. Trzecioklasiści wysłuchali bajek: „Trzeba będzie…”, „Lew w Paryżu”, „Leszy opiekun puszczy” z relaksującą muzyką w tle.
8 grudnia 2021r. bibliotekę szkolną odwiedziły przedszkolaki z grupy Słoneczka. Dzieci obejrzały „Bajkę o soli” zaprezentowaną przy pomocy teatrzyku kamishibai. Następnie przeczytaliśmy baśń o „Dziewczynce z zapałkami”. Podczas słuchania dzieci ćwiczyły swoją uważność zapamiętując naprawdę wiele szczegółów, a potem odpowiadając na szereg pytań dotyczących tekstu. Mimo dopiero pięciu lat przedszkolaki świetnie poradziły sobie również w liczeniu na zapałkach. Pięknie pokolorowały kolorowanki do wysłuchanych utworów.
13 października 2021r. bibliotekę szkolną odwiedziły dzieci z naszego przedszkola, grupa „Gwiazdeczki”. Nasze spotkanie dotyczyło baśni pt. „O wilku i siedmiu koźlątkach”. Dzieci z wielką uwagą wysłuchały czytanej baśni, a następnie sprawdziły zapamiętane szczegóły. Dzieci, w nawiązaniu do baśni, miały za zadanie sprawnie posłużyć się nożyczkami i wykonać kreatywne zadania.
19 października do biblioteki przybyły przedszkolaki z grupy „Słoneczka”. Kontynuując temat dnia, dotyczący darów jesieni, dzieci wysłuchały poezji dedykowanej najmłodszym odbiorcom, o owocach i jesieni. Działanie plastyczne dotyczyło starannego pokolorowania owoców z zachowaniem odpowiedniej kolorystyki.
Kolejne spotkania czytelnicze już niebawem!
Uczniowie klasy III sprawdzili stopień swojej wnikliwości i opanowania znajomości treści lektury. Konkurs miał na celu wzbudzenie chęci do pozytywnej rywalizacji oraz wzbudzenia motywacji do uważnego czytania. Napisali test, składający się z pytań otwartych i zamkniętych dotyczących przygód głównej bohaterki Asiuni. Faworytkami w tych zmaganiach okazała się Oliwia Muszyńska i Alicja Kalinowska. Dziewczynki otrzymały dyplomy uznania i drobne upominki. Brawo!
Konkurs był adresowany do uczniów klas IV- VIII. Wpłynęło 17 prac. Jury, w składzie: Pani wicedyrektor Beata Szymoniuk i Pani Dorota Rygorczuk, biorąc pod uwagę zawartość przedstawianych ciekawostek o książkach, estetykę wykonania i samodzielność nagrodziły:
I miejsce- Aleksandra Średzińska kl. VIIa
II miejsce- Daria Białous kl. IV
III miejsce- Zuzanna Więcko kl. VIIb i Bartłomiej Czaczkowski kl. VIb
Wyróżnienia- Wiktoria Szewczuk kl. VIIb i Agata Sasinowska kl. VIIb
Dziękujemy wszystkim uczniom biorącym udział w konkursie, a zwycięzcom gratulujemy!
We wtorek 18.05.2021r. odbyły się zajęcia czytelnicze w grupie przedszkolnej Chmurki. Na początku spotkania dzieci dowiedziały się na czym polega praca nauczyciela bibliotekarza. Poznały różne rodzaje katalogów, sposoby odnajdowania poszczególnych książek w bibliotece, a także dowiedziały się, że każda poszczególna pozycja ma swoje konkretne miejsce na bibliotecznej półce. W kolejnej części spotkania przewodził nam temat pasji, wytrwałości w dążeniu do celu i trudności jakie się z nimi wiążą. Dzieci wysłuchały z wielkim zainteresowaniem książki pt. „Dziewczynki latają wysoko” R. D. Reguera. To przepiękna opowieść o konfrontacji marzeń z rzeczywistością i stereotypami związanymi z płcią i oczekiwaniami społecznymi. Książka ta niewątpliwie dodaje wiary we własne możliwości, zachęca do wyznaczania sobie najśmielszych celów i odważnego realizowania ich, bez oglądania się na innych. To również inspirująca i motywująca lektura dla starszych, bo przecież w każdym wieku można spotkać PANA- NIE- UDA- CI- SIĘ i jego zawistnych pomocników. Historia Amelki, Heleny i Martyny skłania też do zastanowienia się czy czasem zamiast Panem CHCIEĆ- TO- MÓC nie bywamy czasami Panią Utką albo Panem Lustereczko, którzy skutecznie podcinają dziecku skrzydła?
Na zakończenie zajęć dzieci wykonały zadanie plastyczne. Najpiękniej jak potrafiły, pokolorowały skrzydła motyli.
Strona 8 z 10