Biblioteka

W dniu 5 maja 2022r. bibliotekę szkolną odwiedziły dzieci z grupy Promyczki wraz z Panią Martą Świstun. Było to już kolejne spotkanie mówiące o książce. Przypomnieliśmy i utrwaliliśmy czym zajmuje się biblioteka, czym różni się od księgarni oraz jak należy zachowywać się w bibliotece. Jeśli chodzi o zasady obchodzenia się z książkami to dzieci doskonale pamiętają, że nie wolno w nich pisać, rysować, zaginać rogów, czy czytać podczas jedzenia. Omówiliśmy również całą drogę  powstania książki, zaczynając od pomysłu w głowie autora, poprzez cały proces ilustrowania, drukowania i sprzedaży.

Przedszkolaki wysłuchały baśni „Brzydkie kaczątko”. Następnie wykazały się świetną pamięcią zapamiętując szczegóły z tekstu. Zadanie plastyczne polegało na wykonaniu łabędzia z kolorowych papierów. Liczne uśmiechy na twarzach dzieci po zakończonych zajęciach  zwiastują, że będą przychodziły chętnie i  często.

Miłym zaskoczeniem były życzenia od całej grupy z okazji  Dnia Bibliotekarza i Bibliotek przypadającego 8 maja.

Wizyta zerowki ZSTurosn1 Wizyta zerowki ZSTurosn2 Wizyta zerowki ZSTurosn3

23 kwietnia

b1

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to coroczne  święto  organizowane przez UNESCO mające na celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Po raz pierwszy dzień ten obchodzono w 1995 roku. Ta data stała się symboliczna dla literatury światowej.

Pomysł organizacji święta wywodzi się z Katalonii– w 1926 roku wystąpił z nim wydawca z Walencji, Vicente Clavel Andrés.   23 kwietnia jest w Katalonii hucznie obchodzonym świętem narodowym jako dzień jej patrona – Świętego Jerzego (Sant Jordi). Tradycją w Katalonii jest obdarowywanie w ten dzień kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew smoka pokonanego przez św. Jerzego. Następnie kobiety zaczęły odwdzięczać się mężczyznom podarunkami w postaci książek.

W związku z rosnącą popularnością Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich UNESCO postanowiło stworzyć tytuł Światowej Stolicy Książki, który jako pierwsze miasto otrzymał Madryt. Tytuł ten przyznawany jest co roku przez UNESCO jako wyróżnienie dla najlepiej  przygotowanego przez dane miasto programu promującego książki i czytelnictwo.

 Zachęcam do zapoznania się z ciekawostkami książkowymi, czyli Książka naj….

 https://www.spzalasewo.pl/phocadownload/1920/materialy_edukacyjne/biblioteka/Naj_ksiazki_swiata.pdf

b2

W dniu  20.04.2022r. odbyły się zajęcia czytelnicze w grupie Gwiazdeczki. Nauczyciel bibliotekarz opowiedział dzieciom o budowie książki i całym procesie powstawania książek. Przedszkolaki dowiedziały się kto to jest pisarz, autor, ilustrator, drukarz, a także czym zajmuje się drukarnia, księgarnia, i wreszcie biblioteka. Z wielką uwagą dzieci wysłuchały kolejnego fragmentu „Małego Misia w Świecie Wielkiej Literatury” i wykonały ilustracje przedstawiające cukierkowy las.

zajecia o budowie ksiazki ZSTurosn1 zajecia o budowie ksiazki ZSTurosn2 zajecia o budowie ksiazki ZSTurosn3 zajecia o budowie ksiazki ZSTurosn4

W czwartek 31.03.2022r. w klasie V odbył się konkurs dotyczący znajomości lektury Ewy Nowak „Pajączek na rowerze”.

To historia dzieci, które początkowo się nie lubią, ale szybko okazuje się, że potrafią się porozumieć. Uczucie, które się miedzy nimi rodzi, jest dla nich zupełnie nowe i trudne. Oprócz tego mają mnóstwo innych kłopotów: w szkole, z rówieśnikami, a w domu muszą mierzyć się z rozpadem rodziny, brakiem oparcia w najbliższych i zrozumienia ze strony rodziców. Główni bohaterowie - Ola i Łukasz - muszą nauczyć się radzić sobie w niełatwym świecie dorosłych.
To ciepła i pouczająca powieść, która pokazuje, co w życiu jest najważniejsze i że na miłość nigdy nie jest ani za wcześnie, ani za późno spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród piątoklasistów.

Konkursowy test zawierał 31 pytań, w tym otwarte i zamknięte.

Najbardziej wnikliwie, zapamiętując najwięcej szczegółów, przeczytała książkę Maria Bielonko i to ona zdobyła Tytuł Najlepszego Znawcy Lektury. Niewiele gorzej poradzili sobie: Antonina Trocka i Emil Łapiński. Cała trójka otrzymała Tytuły znawców lektury i zdobyła nagrody.

klasowy konkursZSTurosn1

Święto uchwalono w 1967 roku przez Międzynarodową Izbę ds. Książek dla Młodych Ludzi (IBBY, Polska sekcja tej organizacji istnieje od 1973 roku). Każdego roku gospodarzem święta jest inne państwo – impreza odbywała się już w takich krajach jak Japonia, Belgia, Brazylia, Rosja, Hiszpania, Indie, Nowa Zelandia, Egipt, Stany Zjednoczone. Polska także była gospodarzem Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci - w 1979 roku.

Z okazji święta, biblioteki, domy kultury czy księgarnie organizują imprezy promujące literaturę dla dzieci – warsztaty, dyskusje, wystawy, itp.

Przy okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci warto wspomnieć o akcji społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, która odbywa się od 2001 roku i ma na celu zachęcenie rodziców do czytania książek swoim pociechom.

Dlaczego warto czytać dzieciom? Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku uczy je myślenia, rozwija język, pamięć, wyobraźnię, buduje i umacnia więź pomiędzy nim a jego rodzicem. Zapewnia też dziecku emocjonalny rozwój, pomaga w wychowaniu, ułatwia naukę w szkole, kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie. Jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka. Natomiast czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu i buduje trwałe skojarzenie czytania z przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa i więzi.
Zalet jest bardzo wiele. Zaszczepiając młodym miłość do czytania, jest nadzieja, że w przyszłości częściej sięgną po książkę niż smartfon.

Więcej informacji i ciekawostek znajdziecie na stronie:

https://calapolskaczytadzieciom.pl/

https://dziecisawazne.pl/miedzynarodowy-dzien-ksiazki-dla-dzieci/

Rodziców zachęcam do skorzystania z poradnika o korzyściach z czytania dzieciom:

 https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/czytanie-dzieciom-na-glos

                                                                                                nauczyciel bibliotekarz

W środę 30.03.2022r. odbyło się spotkanie czytelnicze z grupą przedszkolną słoneczka. Wprowadzeniem do zajęć było utrwalenie nazw różnych ptaków. Dzieci sugerując się ilustracjami musiały rozpoznać poszczególne gatunki.  Następnie przedszkolaki wysłuchały baśni pt. „Słowik”.

Omawiając ten utwór doszliśmy wspólnie do wniosku, że ten prawdziwy, skromny słowik okazał się wiernym i oddanym przyjacielem. Natomiast ten, wykonany ze złota, diamentów i drogocennych kamieni, wyglądający imponująco, ale okazał się tylko mechanizmem pozbawionym uczuć. Największym skarbem są przyjaciele, na których zawsze możemy liczyć i którym możemy zaufać. Nie wolno sądzić po pozorach. Często ten , kto wygląda skromnie i nie rzuca się w oczy, okazuje się świetnym kolegą i bardzo wartościowym człowiekiem.

Zadanie plastyczne polegało na wyklejeniu przy pomocy bibuł słowika.

 prawdziwa przyjazn ZSTurosn1  prawdziwa przyjazn ZSTurosn2  prawdziwa przyjazn ZSTurosn3

22.03.2022r. w klasie III odbył się kolejny konkurs na znawcę lektury. Uczniowie rozwiązali test składający się z  25 pytań, w tym otwartych i zamkniętych dotyczący znajomości treści lektury. Książka obfituje w wiele niesamowitych przygód, ma wartką akcję,  dlatego bardzo przyjemnie się ją  czyta.  Na pytania konkursowe najlepiej odpowiedziały uczennice:  Olivia Muszyńska, Aleksandra Danilczuk i Zofia Więcko.

Dziewczynki otrzymały dyplomy uznania oraz drobne upominki.

klasowy konkurs na znawce lekturyZSTurosn1

W środę 02.03.2022r. odbyło się kolejne spotkanie czytelnicze z grupą Słoneczka.

Wprowadzeniem do utworu było działanie praktyczne- ułożenie puzzli z wizerunkiem kotów.  Dzieci wsłuchały baśni  pt. „Kot w butach”. Poruszyliśmy temat morału, jaki płynie z tego utworu. Ustaliliśmy, że zawsze trzeba liczyć na siebie samego i w trudnych życiowych sytuacjach nie tracić pogody ducha. Trzeba zapracować na swoje szczęście, a nie zdawać się na ślepy los np. spadek po ojcu czy dobrą wolę braci. Można doszukać się pocieszenia- choć kiedy zawiodą ci, na których liczyliśmy, pomoc może przyjść z zupełnie innej, niespodziewanej strony. Przyjaźń w tej baśni odgrywa kluczową rolę, wszelkie działania kota są inspirowane dobrem chłopca. A ten, kiedy staje się bogaty, nie odtrąca futrzanego przyjaciela.

Chętne dzieci ułożyły również historyjkę obrazkową zaczerpniętą z fabuły baśni. Odnajdowały również cechy wspólne w różnego rodzaju nakryciach głowy.

Zadanie plastyczne polegało na wykonaniu kota ze starych gazet. Dzieci własnoręcznie wycięły elementy, które następnie posłużyły do stworzenia sympatycznych kotków.

Trudne sytuacje i rola przyjaciol w naszym zyciuZSTurosn1 Trudne sytuacje i rola przyjaciol w naszym zyciuZSTurosn2 Trudne sytuacje i rola przyjaciol w naszym zyciuZSTurosn3 Trudne sytuacje i rola przyjaciol w naszym zyciuZSTurosn4

W klasie III odbył się kolejny konkurs czytelniczy dotyczący treści lektury pt. „Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej. Zadanie konkursowe polegało na rozwiązaniu testu składającego się z 31 pytań. Najwięcej poprawnych odpowiedzi udzieliła Alicja Kalinowska, Olivia Muszyńska, Paweł Rynkiewicz i Antoni Dryl.  Wyróżnieni uczniowie otrzymali dyplomy uznania oraz drobne upominki.

Na zdjęciu są nagrodzeni uczniowie.