Projekt

,,Szkoła Podstawowa w Turośni Kościelnej

- szkoła kreatywna i kompetentna"

opis projektu

dokumentacja rekrutacyjna: 

karta zgłoszeniowa dla ucznia

Oświadczenie ucznia i rodzica

Regulamin

Przetwarzanie danych osobowych

Protokół objęcie pomocą OPS

Protokół dla osób niepełnosprawnych

opis wychowawcy - problemy w nauce

oświadczenie rodzica o niskich dochodach

 

W roku szkolnym 2017/2018 w naszej szkole realizowany jest projekt pt. „Szkoła Podstawowa w Turośni Kościelnej − szkoła kreatywna i kompetentna”. Jest to projekt  współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.

Celem głównym projektu jest wzrost kompetencji kluczowych i rozwój kreatywności wśród 83 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Turośni Kościelnej poprzez udział w zajęciach specjalistycznych, doradztwie edukacyjno−zawodowym oraz wycieczkach edukacyjnych i kulturalnych.

Celem szczegółowym jest doposażenie szkolnych pracowni przyrody w sprzęt umożliwiający prowadzenie zajęć metodą eksperymentu.

W ramach tego projektu od października prowadzone są następujące zajęcia:

1. Zajęcia z matematyki dla uczniów  w klasach I−III – prowadzący p. Dorota Poślada

2. Zajęcia matematyczne dla uczniów z klas IV−VII – prowadzący p. Marek Łukaszuk

3. Klub młodego przyrodnika dla uczniów z klas I-III – prowadzący p. Barbara Komenda

4. Zajęcia gimnastyki korekcyjno−kompensacyjnej dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi oraz niepełnosprawnością ruchową w klasach I-III i IV-VII – prowadzący p. Maciej Zajkowski

5. Zajęcia muzyczne w klasach I-III – prowadzący p. Danuta Dryl

6. Indywidualne zajęcia rewalidacyjne – prowadzący p. Dorota Rygorczuk

7. Zajęcia teatralne w języku angielskim w klasach IV-VII – p. Monika Andrejczuk

8. Origami − trening ręki i kreatywności w klasach IV-VII  – p. Barbara Kozub

9. Kształtujemy kreatywność uczniów w 6 grupach (100% uczniów biorących udział w projekcie) – p. Renata Zegadło-Piasecka

10. Doradztwo edukacyjno−zawodowe − warsztaty i wsparcie indywidualne.

 

Dzieci miło i pożytecznie spędzają czas i z ogromną przyjemnością uczęszczają na zajęcia.

 

----------------------------------------------------------------

WYCIECZKA MŁODYCH PRZYRODNIKÓW DO BIAŁOWIEŻY

W dniach 8 i 9 czerwca członkowie Klubu Młodego Przyrodnika z opiekunem i panią Dorotką przecierali szlaki Białowieskiego Parku Narodowego. Swoją przygodę rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Przyrodniczego. Przepiękne opowieści pani kustosz o eksponatach i wystawach wzbogaciły naszą wiedzę przyrodniczą i zachęciły do dalszego zgłębiania tajemnic przyrody. Następnie spacerowaliśmy po parku, w którym oglądaliśmy stare drzewa pod nadzorem opiekuna koła. Potem  weszliśmy na wieżę widokową. Później była chwila przerwy na odpoczynek, kanapkę i w końcu na  pierwsze spotkanie z żubrami, na nasze szczęście – sztucznymi. Około godziny 17.00 wyruszyliśmy w kierunku ośrodka, w którym mieliśmy spędzić noc.  Szybko  zakwaterowaliśmy się w domkach, ze smakiem zjedliśmy  obiadokolację i   zabraliśmy się do opracowania materiałów przyrodniczych i podsumowania zdobytej wiedzy. Była to lekcja pod wiatą, na świeżym powietrzu. W czasie gdy młodzi przyrodnicy zastanawiali się nad nazwą dźwięku, jaki wydobywają żubry, pani Dorotka poszukiwała zapałek do podpalenia ogniska. Nagrodą za szybkie uwinięcie się z wiedzą i kartami pracy był spacer na lody. Później ognisko i smaczne kiełbaski. Mimo zmęczenia nie mieliśmy chęci na sen. Dla niektórych była to pierwsza noc bez rodziców, natomiast  dla wszystkich chęć do zabawy do białego rana.  Najbardziej chciały chyba spać panie, bo ciągle sprawdzały, co robimy w pokojach i namawiały do  snu. Po atrakcyjnym i wyczerpującym dniu spało się bardzo dobrze. Rano – pobudka, śniadanko i pakowanie. O 8.30 czekała na nas pani przewodnik, z którą udaliśmy się do Ścisłego Rezerwatu Przyrody. Przeszliśmy wyznaczonymi ścieżkami i z uwagą słuchaliśmy opowieści o drzewach, zwierzętach i procesach zachodzących w lesie. Z ogromnym zaciekawieniem  podglądaliśmy wywroty, naturalne procesy rozkładu drzew, okiście, dziuple, łęgi, miejsca bagienne i wiele innych naturalnych zakamarków puszczy. Długi spacer zakończyliśmy powrotem do Białowieży. Zmieniliśmy ubranie na bardziej przewiewne i udaliśmy się na obiad. Później zapakowaliśmy do samochodu bagaże, pożegnaliśmy się z ośrodkiem i ruszyliśmy w kierunku Rezerwatu Zwierząt. Upalny dzień sprawił, że zwierzęta ukryły się w cień i nie wszystkie chciały się nam prezentować. Zrobiliśmy kilka zdjęć, obejrzeliśmy wszystko co było możliwe i udaliśmy się na zakupy. Każdy chciał coś kupić na pamiątkę.

Najbardziej  zmartwiło nas to, że to już ostatnia wycieczka młodych przyrodników.

Spotkania sam na sam z przyrodą nie zastąpi nawet książka z najładniejszymi ilustracjami i opisami. Byliśmy dumni, że mogliśmy dotknąć, zobaczyć, "powąchać" czy też posłuchać serca przyrody.  Dziękujemy przede wszystkim naszej cudownej pani Basi, która zorganizowała nam tak wspaniałe zajęcia i pani Dorotce, która  dzielnie towarzyszyła nam w  wyprawach!

KMP z p. Basią

 

 

----------------------------------------------------------------

Wyjazd do opery

16 maja grupa muzyczna z klasy II wyjeżdżała do Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Niesamowite wrażenie na uczniach wywarło wnętrze opery, a najbardziej szklane schody. Dużo emocji dostarczyła bajka muzyczna pt. ,,Sprawa  Kapturka Czerwonego”, współczesna wersja znanej baśni. Gra aktorów, scenografia, światła, muzyka, tekst sprawiły, że przedstawienie oglądaliśmy z zainteresowaniem i zaciekawieniem. Miłą niespodzianką było spotkanie piłkarzy Jagiellonii: Mariana Kelemena, Tarasa Romańczuka, Rafała Grzyba. Sportowcy nie szczędzili nam uśmiechów i swoich autografów. Na koniec przeszliśmy się ulicami miasta. Nie obyło się bez pysznych lodów.  Był to udany i wspaniały wyjazd.

Przygotowała:  Danuta Dryl

----------------------------------------------------------------

Sprawozdanie z wyjzadu do teatru

Uczestnicy koła teatralnego z języka angielskiego postanowili tym razem kształcić swoje umiejętności aktorskie obserwując profesjonalistów. W związku z tym w dniu 29 maja udali się do Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Tam też obejrzeli spektakl pt. „W pustyni i w puszczy”, znany im z lektury szkolnej. Przedstawienie traktowało o tym, jak to powstaje film na podstawie wspomnianej powieści Henryka Sienkiewicza. Wrażenie robiły ciekawe hologramy i interesujące kostiumy aktorów. Niespodziewanie pojawiły się też postaci z kosmosu, co ożywiło sztukę. Wszystko zrobiło wrażenie na widzach.

Następnie młodzi aktorzy udali się do Telewizji Białystok. Tam zapoznali się z pracą reporterów, operatorów i innych pracowników  telewizyjnych. Kto wie, może w przyszłości będzie to miejsce pracy któregoś z uczniów?

 

 

----------------------------------------------------------------

WYCIECZKA  DO  ZIOŁOWEGO ZAKĄTKA

19 maja 2018 r. członkowie Przyrodnika Klubu Młodego z opiekunem koła i p. Dorotką byli na wspaniałej wycieczce. Tym razem był to Podlaski Ogród Botaniczny.

W sobotni, ponury ranek wsiedliśmy do busa i ruszyliśmy. Krótki przystanek był w miejscowości Olszewo, gdzie oddaliśmy hołd żołnierzom walczącym w II wojnie światowej i poległym w bitwie z 13 na 14 września 1939 roku. Następnie udaliśmy się do położonego w głębi lasu ogrodu botanicznego. Tam uśmiechnęło się do nas słoneczko. Pod nadzorem p. Basi z lupami w ręku ruszyliśmy przez ogród a następnie las. Oglądaliśmy najróżniejsze rośliny i zioła. Poznaliśmy wiele roślin leczniczych i trujących. Odwiedziliśmy chatę leśniczego ze zbiorem licznych roślin i produktów z nich otrzymanych. Byliśmy w zabytkowym kościółku i nad zbiornikiem wodnym, w którym rosły tataraki, lilie, grążele wodne i wiele innych tajemniczych roślin. Na trasie naszej wędrówki pojawiło się ogromne mrowisko. Pani Dorota  położyła na nie chusteczkę, byśmy mogli zaobserwować  zachowanie mieszkańców tego miejsca.  Pracowite,  jak zwykle, mrówki stanęły na wysokości zadania. Próbowały na swych ramionach unieść chusteczkę. Przy okazji zaatakowały panią Dorotę, która w błyskawicznym tempie uciekła. Przed krótką przerwą na placu zabaw narysowaliśmy i utrwaliliśmy poznane rośliny. Za  piękne, plastyczne prezentacje roślinne p. Dorotka poczęstowała nas urodzinowymi  cukierkami. Kolejnym punktem naszej wyprawy było spotkanie z przewodnikiem i zajęcia w ogrodzie botanicznym, później zajęcia z mikroskopami. Widzieliśmy niezauważalne gołym okiem pyłki, naczynka, wypustki, skórki, skrzydła owadów i wiele innych interesujących okazów . Następnie udaliśmy się do zagrody ze zwierzętami. Podziwialiśmy tam króliki, kozy, kaczki, gęsi, najróżniejsze gatunki kur i bażantów i  pawia z pięknym rozłożonym ogonem. Naszą uwagę przyciągnęła niezwykła odmiana  świnek, których  nie widzieliśmy nigdy do tej pory. Nie ominęliśmy też stodoły z sianem, w której znajdował oryginalny  plac zabaw. Skoki i zjazdy na siano, to coś, czego do tej pory nie  doświadczyliśmy. Nawet panie wspominały swoje dzieciństwo z łezką w oku i chyba najwyraźniej miały chęci na takie harce. Po tym szaleństwie czekał na nas smakowity obiad. Oczywiście każde danie było przyprawione naturalnymi ziołami. Po pysznym posiłku  i lodach były warsztaty herbaciane i zapachowe. Rozpoznawaliśmy zapachy i uczyliśmy się zastosowania ziół. Następnie komponowaliśmy swoje herbatki, które nazwaliśmy Herbatką Młodych Przyrodników. Kolejną grupą roślin były zioła z grup zapachowych, odstraszających owady, uspakajających i przeciwkaszlowych. Każdy z uczestników tej wyprawy wykonał mieszankę ziołową według swoich potrzeb.

Na  koniec uporządkowaliśmy  zdobytą wiedzę. Ci, którzy solidnie w trakcie zajęć  robili notatki, mieli pole do popisu- wypadli wyśmienicie! I na koniec czekał nas zakup drobnych pamiątek i oczywiście roślin. Przywrotnik na młodość,  kocimiętka  na zachowanie spokoju dla ludzi, a kotom na orzeźwienie.

Nie chciało nam  się tym razem  wracać do domu.  Szkoda, że to jedna z ostatnich  wycieczek Klubu Młodego Przyrodnika!!!

 

KMP

 

----------------------------------------------------------------

 

 

SPACERKIEM  PRZEZ  PUSZCZĘ  KNYSZYŃSKĄ

             

10 maja Klub Młodego Przyrodnika udał się do Kopnej Góry. Tam z leśnikiem panem Andrzejem odwiedziliśmy Cmentarz Powstańców z Powstania Listopadowego, a następnie byliśmy w Muzeum Historii Puszczy Knyszyńskiej, w którym są zgromadzone pamiątki  odnalezione w puszczy. Były tam fragmenty mundurów, guziki, kule, stopiony ołów, pierścionek, scyzoryki i wiele innych skarbów świadczących o akcjach zbrojnych toczących się na tym terenie.

Później pod opiekąleśników udaliśmy się do Arboretum im. Powstańców 1863 roku. Arboretum to ogród dendrologiczny, w którym znajduje się ponad 500 gatunków i odmian drzew i krzewów zdolnych do rozwoju w surowych warunkach Podlasia. Była to aktywna lekcja przyrody. Teraz każdy z uczestników bez problemu odróżni tuję od cyprysa, sosnę od świerku itp. Zaskoczeni byliśmy pięknymi kwiatami ośnieży, dotykaliśmy tulipanowca i kolkwicję chińską. Urzekły nas swoim wyglądem i kolorami różaneczniki a zapachem azalie. Spacer wśród różnych dziwnych roślin, pachnących i oryginalnych w samym sercu puszczy to niezapomniane przeżycia, doznania, edukacja i wypoczynek. Polecamy wszystkim.

 

KMP z p. B. Komenda

 

----------------------------------------------------------------

 

Sprawozdanie z przedstawienia

 

„A NEW STORY OF LITTLE RED RIDING HOOD” to tytuł przedstawienia w języku angielskim, które uczniowie naszej szkoły i przedszkolaki mieli okazję oglądać w piątek 18. maja. Z racji, iż większość dzieci zna tradycyjną historię Czerwonego Kapturka, aktorzy zaprezentowali nieco inną jej wersję, bardziej współczesną. W dzisiejszych czasach językiem angielskim posługujemy się na całym świecie, więc mamy częstszy kontakt z bajkami obcojęzycznymi.

Po reakcjach widowni było widać, że tekst sztuki został zrozumiany. Zachęcamy więc do nauki języka angielskiego!

 

 

Dorota Dudzińska

 

----------------------------------------------------------------

Z  WIZYTĄ  W  NARWIAŃSKIM  PARKU  NARODOWYM

 

         26 kwietnia 2018 r.  uczestnicy zajęć Klub Młodego Przyrodnika razem z opiekunem i p. Dorotą  odwiedzili siedzibę NPN w Kurowie. Najpierw obejrzeliśmy prezentację o ptakach, mieszkańcach trzcin, zarośli, turzyc i bagien. Wsłuchiwaliśmy się w nagrane dźwięki, by później rozpoznać ptaki ukryte w swoich gniazdach po ich śpiewie. Następnie odbyły się zajęcia w terenie. Poznawaliśmy przyrodę wszystkimi zmysłami: węchem, dotykiem, wzrokiem, słuchem a najodważniejsi mogli popróbować jak smakuje pokrzywa, mięta lub mniszek. Po wykonaniu zadań zmysłowych wyruszyliśmy na długą ścieżkę przyrodniczą. Wypatrywaliśmy i nasłuchiwaliśmy  ptaki. Mogliśmy  posłuchać  ich śpiewu   w naturalnym środowisku. Widzieliśmy gęś gęgawę, żurawie, łabędzia, błotniaka, mewę śmieszkę, żeremie bobra. Bez trudu rozpoznawaliśmy dźwięki wydawane przez bąka i podziwialiśmy lot błotniaka. Dużo frajdy sprawiło komponowanie mieszanki zapachowej z roślin występujących w parku oraz układanie kompozycji roślinnej z najróżniejszych ziół, traw, krzewów. Za dobrze wykonane zadania otrzymaliśmy nagrody i pamiątki z parku.

Na koniec podsumowaliśmy zdobytą wiedzę i umiejętności  przy ognisku.  Kiełbaska pieczona samodzielnie w ogniu nad brzegiem Narwi smakowała wyjątkowo.  Z bagażem nowych doświadczeń i usystematyzowaną wiedzą wróciliśmy do szkoły, gdzie czekali na nas rodzice.

 

Barbara Komenda

 

----------------------------------------------------------------

 

SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI DO ŁODZI

 

      W dniach 26-27.04.2018r. grupa z zajęć teatralnych z języka angielskiego wyjechała do „Hollyłódź”, aby rozwinąć horyzonty, jeśli chodzi o wiedzę teatralną i filmową. Swoją przygodę rozpoczęliśmy od spaceru najdłuższym deptakiem w Polsce, czyli od ulicy Piotrkowskiej. Zapoznawaliśmy się z pomnikami takimi jak: Ławeczka Tuwima, Miś Uszatek, Fortepian Rubinsteina, Pomnik Lampiarza  i Pomnik Fabrykantów Łódzkich. Na tej ulicy znajduje się też Aleja Gwiazd. Swoje gwiazdy mają tam znakomitości ze świata teatru i filmu. Następnie dotarliśmy na warsztaty do Muzeum Bajki Se-Ma-For. Tam też uczniowie mogli stworzyć swoje własne filmy animowane, co było nie lada przeżyciem. Wszyscy z wypiekami na twarzach rozwijali swoją twórczość opatrzoną obrazem i muzyką.

      Kolejnego dnia udaliśmy się do Muzeum Fabryki Manufaktura, gdzie zaprezentowane zostały nam dzieje przemysłowej fortuny Poznańskich, rozwój zakładów, technika produkcji tkanin bawełnianych, a także codzienne życie robotników. Wczuliśmy się w trudy dnia codziennego tychże ludzi. W dalszej części wycieczki odwiedziliśmy Muzeum Dom Rodzinny Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. To magiczne miejsce powitało nas wspaniałym koncertem utworów tego znanego kompozytora w wykonaniu ucznia szkoły muzycznej II stopnia, Mateusza Krzyżowskiego. Wszyscy mieliśmy ciarki, słuchając muzyki na żywo w tak klimatycznym miejscu. Z ust przewodnika usłyszeliśmy najważniejsze fakty z życia Chopina i zwiedziliśmy jego dom i przepiękny ogród obfitujący w rośliny z całego świata.

      Wycieczka ta dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń. Pomogła nam również wspaniała wiosenna aura, dzięki której podczas wyjazdu mogliśmy nacieszyć nasze wszystkie zmysły.

Dorota Dudzińska

 

----------------------------------------------------------------

 

W ramach projektu „Szkoła kreatywna i kompetentna” 8 uczniów ze Szkoły w Turośni Kościelnej jeździło w dniu 03.03. 2018r na Wystawę Origami do Szkoły Podstawowej nr 47 ul. Palmowa w Białymstoku na XIV Święto Origami. Uczniowie mogli obejrzeć piękne prace z całego regionu nagrodzone w konkursie „Mistrz Origami”. Jedną z atrakcji w tym dniu był pokaz robienia sushi,degustacja różnych herbatek oraz podpisy swoich imion w języku japońskim przez pracownika japońskiej ambasady. Uczniowie mogli poznać tajniki sztuki origami. W sali lekcyjnej podczas zajęć nauczyliśmy się jak wykonać kwiat metodą origami. Następnie udaliśmy się do japońskiej restauracji gdzie próbowaliśmy jeść pałeczkami sushi, poznawaliśmy smaki 5 rodzajów herbat i sposoby parzenia. Na koniec zjedliśmy smaczne desery. Pani Basia przypomniała historię powstania sztuki origami .Wycieczka była bardzo atrakcyjna.

Barbara Kozub

----------------------------------------------------------------

W ramach projektu „Szkoła Podstawowa w Turośni Kościelnej − szkoła kreatywna i kompetentna” uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach matematycznych. Prowadzone są dwie grupy: dla uczniów rozwijających swoje zainteresowania matematyczne oraz dla uczniów potrzebujących dodatkowego wyjaśniania zagadnień matematycznych.

 

Podczas zejęć uczestnicy grają w gry planszowe i inne związane z matematyką lub logicznym myśleniem, rozwiązują i układają zagadki matematyczne, bawią się liczbami, poznają różne sposoby rozwiązywania zadań oraz szybkiego liczenia.

----------------------------------------------------------------

Podczas zajęć Koła Teatralnego w Języku Angielskim  uczniowie wykonywali maski zwierząt i naśladowali ich zachowania i dźwięki. Uczyli się wyrażać emocje za pomocą gestu. Spędzili czas wykonując ćwiczenia dramowe związane z tematami: „Jaki to zawód?”, „W drodze do szkoły”. Tworzyli dialogi w parach i grupach na wylosowane tematy. Poznali pojęcia takie jak: pantomima, monodram. Ćwiczyli wyrażanie ekspresji poprzez rysunek i mowę. Odgadywali pozytywne i negatywne emocje na twarzach kolegów. Uczyli się również odpowiedniej intonacji i wymowy czytając fragmenty książki pt.: ”Titanic” w wersji anglojęzycznej.

 

----------------------------------------------------------------

 

3 grudnia 2017r. w  ramach projektu ,,Szkoła Podstawowa w Turośni Kościelnej – szkoła kreatywna i kompetentna”  uczniowie klasy II uczęszczający na  zajęcia  muzyczne wraz  z  opiekunami panią Danutą Dryl i panią Dorotą  Rygorczuk  udali się  do Teatru Lalek w Białymstoku  na przedstawienie pt. ,,Opowieść wigilijna” wg Karola Dickensa.

Dzieci z wielką uwagą śledziły przemianę bezdusznego, skąpego Scroogea w człowieka dobrego i wrażliwego na los biednych ludzi. Sztuce towarzyszyła muzyka i piękna mowa aktorów. Wielu wrażeń dostarczyły lalki, które oglądaliśmy w Piwnicy Lalki.

Były to niezapomniane chwile spędzone z kolegami i nauczycielami w niedzielne przedpołudnie.

Przygotowała: Danuta Dryl

 

 

----------------------------------------------------------------

Działania w klasie II w ramach projektu ,,Szkoła Podstawowa w Turośni Kościelnej – szkoła kreatywna i kompetentna”

 

Realizując projekt ,,Szkoła Podstawowa w Turośni Kościelnej – szkoła kreatywna i kompetentna” uczniowie klasy II uczestniczyli w zajęciach muzycznych.  Głównym celem było rozbudzenie zamiłowania do muzyki, śpiewu i tańca jako czynnej formy spędzania czasu wolnego oraz rozwijanie kreatywności. Uczniowie  w czasie tych zajęć poznawali zabawy integrujące zespół, relaksowali się i odprężali słuchając spokojnej muzyki relaksacyjnej z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Uczyli się piosenek tematycznie związanych z porami roku i świętami. Opracowywali akompaniament muzyczny na instrumentach perkusyjnych i układ ruchowy do poznanych piosenek. Chętnie słuchali muzyki Fryderyka Chopina, Ludwiga van Beethovena, Antonio Vivaldiego. Swoje odczucia wyrażali słowem, ruchem, gestem, mimiką i ekspresją plastyczną. Dokonywali rytmizacji  rymowanek, przysłów i wierszy. Poprzez te działania rozwijali pamięć, uwagę, koncentrację, wyobraźnie i kreatywne myślenie. Wzbogacali podstawową wiedzę z zakresu muzyki w klasie II. Trzeciego grudnia uczestniczyli w wycieczce do Teatru Lalek w Białymstoku.

 Taniec, śpiew, granie na instrumencie i słuchanie muzyki korzystnie wpłynęły na współpracę oraz rozwój dzieci. Budowały one w sobie poczucie odpowiedzialności, rozwijały twórczą inwencje artystyczną,  pewność siebie, satysfakcję, a przede wszystkim radość z wykonywania zadań muzycznych.

 

 

----------------------------------------------------------------

 

MŁODZI PRZYRODNICY PÓŹNĄ JESIENIĄ

 

Uczniowie z KMP w listopadzie i grudniu pracowali zgodnie z założeniami. Obserwowali pogodę, jej zmiany, siłę i kierunek wiatru. Udało się nawet sprawdzić lepkość śniegu mimo że leżał bardzo krótko. Poznaliśmy nasiona drzew i owoców, zrobiliśmy makietę lasu oraz skupiliśmy się na budowie ptaków. W Internecie i podręcznikach wyszukiwaliśmy informacji o ptakach pozostających zimą w Polsce. Rozpoczęliśmy dokarmianie ptaków. Przez okno  podglądamy gości przylatujących do karmnika. Z apelem o pomocy ptakom i zwierzętom w czasie zimy zwróciliśmy się też do kolegów z klas I  - III.

 

----------------------------------------------------------------

 

WYCIECZKA DO UNIWERSYTECKIEGO CENTRUM PRZYRODNICZEGO IM. PROFESORA ANDRZEJA MYRCHY

 

         7 grudnia członkowie Klubu Młodego Przyrodnika wybrali się do Białegostoku. Już sam budynek Uniwersyteckiego kampusu zrobił na nas wrażenie. Byliśmy w Uniwersyteckim Centrum Przyrodniczym im. profesora Andrzeja Myrchy. W sali mieszczącej wystawę „Przyroda północno – wschodniej Polski” odbyły się zajęcia na temat „Zwierzęta naszych lasów”. Prowadziła p. B. Komenda, która organizowała wycieczkę i jest opiekunem szkolnego klubu. Były to specyficzne zajęcia ponieważ siedzieliśmy na wykładzinie przypominającej trawkę w otoczeniu ptaków i ssaków występujących w naszych lasach i parkach. Naszą pracę obserwował wypreparowany łoś i żubr oraz wspierająca nas p. Dorotka.

Następnie pani pracująca w  muzeum oprowadziła nas po wszystkich wystawach. Z ogromnym zainteresowaniem słuchaliśmy ciekawostek o zwierzętach i roślinach polarnych, gąbkach i stawonogach. Wśród pingwinów wyszukiwaliśmy kuzynów Elegancika z „Zaczarowanej Zagrody”. Podziwialiśmy rozmiary żebra i kręgu wieloryba. Z ogromnymi emocjami patrzyliśmy na jaja ptaków oraz pasożyty ludzkie. Mogliśmy podziwiać skały i minerały. Na koniec wycieczki weszliśmy do pomieszczenia, w którym prowadzone są hodowle terraryjne. Był tam kameleon, jaszczurki, żółwie i przepiękny waran.

W sali poświęconej prezydentowi Kaczorowskiemu podziękowaliśmy pani przewodnik i wręczyliśmy pamiątkowy dyplomik przyrodników.

Z mnóstwem wiedzy, ciekawostek i wrażeń wróciliśmy do szkoły.

 

 

----------------------------------------------------------------

Działania w klasie I w ramach projektu

  „Szkoła Podstawowa w Turośni Kościelnej − szkoła kreatywna i kompetentna”

   Realizując projekt   „Szkoła Podstawowa w Turośni Kościelnej − szkoła kreatywna i kompetentna” uczniowie klasy I uczestniczą w zajęciach matematycznych.

   Celem tych zajęć jest wspieranie uczniów zdolnych poprzez rozwijanie posiadanych uzdolnień,  stymulowanie ich rozwoju oraz twórczego i logicznego myślenia, wzbogacanie wiedzy matematycznej i podnoszenie kompetencji kluczowych z tego zakresu.

   Na zajęciach uczniowie rozpoznawali i nazywali figury geometryczne, grupowali przedmioty w zbiory, rozwiązywali zadania tekstowe proste i o zwiększonym stopniu trudności z wykorzystaniem liczb w kolorach, liczmanów, liczydeł. Uczyli się zapisywać liczby jednocyfrowe, dwucyfrowe a nawet trzycyfrowe. Rozwiązywali różnorodne łamigłówki matematyczne z wykorzystaniem komputera i tablicy  multimedialnej oraz uczestniczyli w wielu matematycznych zabawach.

   Przede wszystkim pierwszoklasiści miło i pożytecznie spędzali ze sobą czas oraz chętnie uczestniczyli w zajęciach.

opiekun – p. Dorota Poślada

----------------------------------------------------------------

Sprawozdanie z „Zajęć gimnastyki korekcyjno−kompensacyjnej dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi oraz niepełnosprawnością ruchową”

 

Określiłem rodzaj i stopień zaawansowania zmian w postawie ciała dzieci. Przeprowadziłem testy funkcjonalne oraz pomiary uzupełniające.

Uświadomiłem dzieciom ich wady. Przeprowadziłem rozmowy indywidualne i zbiorowe na temat możliwości korekcji występujących wad postawy ciała podczas zajęć gimnastyki korekcyjnej. Starałem się wyeliminować ewentualne kompleksy psychiczne spowodowane uczestnictwem w zajęciach korekcyjnych – pogadanki indywidualne i zbiorowe.

Zwróciłem uwagę na konieczność pracy nad swoją sylwetką również w domu, wykonując ćwiczenia poznane na zajęciach, ćwicząc w domu np. z rodzeństwem, czy rodzicami. Przekazałem w tym celu karty poglądowe.

Rozpocząłem pracę nad wyrobieniem nawyku prawidłowej postawy ciała poprzez ćwiczenia korekcyjne wykonywane z różnych pozycji wyjściowych. Poprzez ćwiczenia dzieci zaobserwowały nieprawidłowości występujące w ich postawie ciała i zaczęły świadomie korygować swoją postawę.

Maciej Zajkowski

----------------------------------------------------------------

 

WYCIECZKA DO SZKÓŁKI LEŚNEJ „ORZECHÓWKA” ORAZ IZBY EDUKACJI LEŚNEJ W PONIKŁEJ

 

            9 listopada członkowie Klubu Młodego Przyrodnika z opiekunem i p. Dorotą udali się do Puszczy Knyszyńskiej. Czekał tam na nas pan leśniczy, który serdecznie nas powitał i zaprosił na teren szkółki leśnej. Najpierw opowiadał o swojej pracy i pracy ludzi dbających o las. Następnie zaprowadził na stanowiska hodowli drzewek. Rozpoczęliśmy od roślinek posianych w tym roku. Później widzieliśmy różne gatunki drzewek starszych, które przygotowywane są do zalesienia (świerki, sosny, brzozy, dęby, graby, modrzewie i wiele innych gatunków). Wokół szkółki podziwialiśmy piękne smukłe sosny supraskie (masztowe), młode dęby szerokolistne, dorodne świerki oraz inne drzewa i krzewy. Pan leśniczy pokazał nam też kilkupokojowe mieszkanie lisa z kilkoma przejściami i norkami. W czasie przerwy obserwowaliśmy warstwowe ułożenie roślin w lesie i bawiliśmy się w rozpoznawanie gatunków drzew. Później sympatyczny leśnik zaprosił nas do „Izby Edukacji Leśnej”. Tam obejrzeliśmy fragment filmu, eksponaty ptaków i ssaków, znalezione gniazda ptasie, gabloty z owadami leśnymi, poroża jelonków oraz skóry dzików, które zginęły w wypadkach. Następnie udaliśmy się do innych zakątków szkółki. Widzieliśmy chłodnie do przechowywania sadzonek, pompy i zbiornik wodny do nawadniania terenu szkółki oraz maszyny, którymi pracuje się w lesie. Oglądaliśmy  również stanowisko hodowli roślin szlachetnych i krzewów. Wszyscy zerwali po kilka owoców pigwowca do rozgrzewającej herbatki.

Na koniec pan leśniczy wręczył nam medale „PRZYJACIEL PRZYRODY” oraz pamiątkowe magnesy i zaprosił na kolejne spotkanie wiosną.

Wdzięczni sympatycznemu panu leśnikowi za odkrycie tylu tajemnic lasu wróciliśmy do szkoły, gdzie czekali już na nas rodzice.

Wszyscy mamy nadzieję, że jeszcze się tam wybierzemy. To była piękna lekcja przyrody.

Opiekun KMP - Barbara Komenda 

 

----------------------------------------------------------------

„KLUB MŁODEGO PRZYRODNIKA” - Październik 2017 r.

 

        

         W październiku 2017 r. odbyły się 3 zajęcia dwugodzinne. Na pierwszych ustalaliśmy plan pracy i regulamin zajęć. Mówiliśmy o przyrodzie, jej dziedzinach oraz ludziach zajmujących się przyrodą. Każdy z uczestników określił się czym chce się zajmować w czasie zajęć, co go interesuje itp. Następnie wykonaliśmy przyrodnicze wizytówki.

Kolejne zajęcia odbyły się w ternie. Chodziliśmy obserwować wygląd pól, prace rolnika oraz zmiany zachodzące w przyrodzie. Przez lupę oglądaliśmy kiełkujące na polu zboże. Spotkaliśmy biedronkę i motyla, które zostały dokładnie obejrzane. Porównywaliśmy nasze owady z opisami w internecie

Ostatnie zajęcia październikowe poświęciliśmy na klasyfikowanie drzew na liściaste  i iglaste. Wyruszyliśmy w teren obejrzeć najbardziej okazałe drzewa na ternie Turośni. W  „alei kasztanowej” podziwialiśmy piękne i okazałe stare drzewa parkowe. Była ogromna akacja, dużo klonów, wiekowe kasztanowce i lipa. Wcześniej była ponoć na niej tabliczka z oznakowaniem Pomnik Przyrody. W tej chwili jest tylko okrągły metalowy znaczek z liczbą 1046. Z trudem udało nam się zmierzyć obwód pnia. Wynosi on 454 cm.

Zainteresował nas też samotnie rosnący nad zalewem dąb. Mimo mokrego terenu i  dużej trawy udało się nam dotrzeć. Mogliśmy podziwiać rozłożyste i mocne konary. Dokonaliśmy również pomiaru obwodu pnia. Był trochę grubszy od lipy (463 cm).

 

 

Opiekun KMP – Barbara Komenda

 

----------------------------------------------------------------

Zajęcia rozwijające kreatywność wśród uczniów Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Turośni Kościelnej

 

Od początku października uczestniczymy w zajęciach projektowych mających na celu rozbudzanie naszej kreatywności. Warsztaty prowadzi nauczycielka plastyki, Renata Zegadło-Piasecka.

Na zajęciach poznajemy nowe techniki plastyczne, bawimy się, a przede wszystkim dzielimy się pomiędzy sobą swoimi pomysłami, doświadczeniami i przemyśleniami. Tworzyliśmy już drzewo z naszych dłoni, jesienny las w technice frotażu, wakacyjne marzenia w technice kolażu… Brudzimy się przy tym troszkę, lecz wcale nam to nie przeszkadza! Gdy już znudzi się nam się siedzenie, wstajemy i tańczymy. Dopasowujemy ruchy naszych ciał do rytmu muzyki, a także do naszych nastrojów i do uczuć, którymi chcemy się podzielić z resztą grupy. Jesteśmy też aktorami – odgrywamy różne scenki oraz omawiamy, jak się czuliśmy podczas naszych kreacji.

Kto wie, może wśród nas już rośnie kolejny wspaniały malarz, tancerz lub aktor…?

 

Pozdrawiamy kreatywnie!

Grupa 1 wraz z prowadzącą, Renatą Zegadło-Piasecką.

 

----------------------------------------------------------------

 

Origami − trening ręki i kreatywności

 

Na zajęcia „Origami - trening ręki i kreatywności” uczęszcza 8 dzieci (4 dziewczynki i 4 chłopców ). Zajęcia odbywają się raz w tygodniu po lekcjach, prowadzi je pani Barbara Kozub. Podczas zajęć uczniowie poznają japońską sztukę składania papieru, rozwijają sprawności manualne, ćwiczą koncentrację, pamięć i uwagę czyli umiejętności kluczowe potrzebne w szkole jak również rozwijają poczucie estetyki. Podczas październikowych zajęć uczniowie poznali zasady składania papieru oraz rodzaje baz, z których powstają figury (baza latawiec, kwadrat, żuraw, koperta). Uczniowie potrafią już samodzielnie wykonać: kubeczek, świnkę i kotka.

Pod koniec stycznia poznamy origami modułowe i wykonamy wspólnie łabędzia - praca grupowa.

Planujemy również wycieczkę na Wystawę Origami do jednej z białostockich szkół oraz w czerwcu odbędzie się: Festiwal Sztuki Japońskiej, podczas którego poznamy kulturę innego państwa oraz wystawimy prace , które wykonaliśmy.

Barbara Kozub