Biblioteka
8 maja przypada Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Na tę okoliczność w bibliotece szkolnej czekały na uczniów różne aktywności. Pierwsza z nich polegała na stworzeniu hasła, które zachęcałoby innych do czytania. Wykonanie zadania kończyło się wręczeniem drobnego gadżetu. Druga z nich była bardziej złożona. Należało przez trzy dowolne dni w ciągu Tygodnia Bibliotek (08.05.2025r.- 16.05.2025r.) odwiedzić bibliotekę i w każdy z nich wziąć jedno z trzech zadań od nauczyciela bibliotekarza. Wykonanie wszystkich tworzyło hasło. Dla najbardziej wytrwałych przygotowane zostały mini nagrody. Obie akcje przyciągnęły tłumy chętnych uczniów.
Tego dnia o bibliotekarzu i bibliotece pamiętały dzieci z grupy Kropelki z Panią Moniką Bibułowicz. Dzieci wysłuchały pięknej opowieści Iwony Pietrzak- Płachty pt. „Wypożyczalnia skrzydeł”. Książka to poetycki picture book, przedstawiający głęboką treść, pełną magii, ciepła oraz mądrości. Zaprasza dzieci i młodzież do świata czytelnictwa, do świata książek i do odwiedzania biblioteki. Jest to też niewątpliwie idealna książka do przedstawienia dzieciom, które przekraczają progi biblioteki i wkraczają na ścieżkę literacką bo jest to zachęta do czytania i do umiłowania książek. Czasem wystarczy jedna wspaniała książka, aby już na zawsze obudzić w dziecku miłość do literatury. Spotkaniu jak zawsze towarzyszyła aktywność, tym razem manualna. Dzieci zaprojektowały metodą sznurowanki własne skrzydła. Praca wymagała cierpliwości i uczyła precyzji.
Ten dzień przyniósł wiele radości, uśmiechów, pytań o kolejne podobne akcje. I o to chodziło, by w Dniu Święta o solenizancie pamiętali najbliżsi czyli uczniowie!
28.04.2025r. odbyły się zajęcia czytelnicze z dziećmi z grupy Chmurki. Nauczyciel bibliotekarz przeczytał gościom baśń słowiańską pt. „Leszy opiekun puszczy” przy użyciu teatrzyku kamishibai. Taka forma prezentacji utworu spotkała się z dużym zainteresowaniem i uwagą słuchających. W kolejnej części spotkania wykonaliśmy prace plastyczne prezentujące Polskę.
Święto obchodzone jest w rocznicę urodzin niezrównanego duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena (1805-1875).
W środę 02.04.2025r. odbyły się zajęcia czytelnicze w klasie IIb i Ia. Uczniowie wysłuchali opowieści Agnieszki Wiszowatej pt. „Opowieści puszczy. Zaklęci w niedźwiedzie”. To pełna ciepła i bliskości książka o tym, że nie zawsze dostajemy to, na co liczymy, ale równocześnie – wcale nie znaczy, że przez to nie możemy być równie szczęśliwi, jak wtedy, gdyby nasze marzenia się spełniły. W książce spotykamy zwierzęcych bohaterów. Oprócz tytułowych niedźwiedzi, również innych leśnych mieszkańców – myszkę, lisy, żubra, a nawet łosia. Co istotne, akcja opowieści rozgrywa się na Podlasiu. W tekście pojawia się gwara podlaska oraz pyszności kuchni regionalnej. Ponadczasowy tekst i urokliwe zdjęcia sprawiły, że uczniowie z zaciekawieniem wysłuchali i polubili tę historię.
27 marca na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Teatru, święto wszystkich Artystów, Rzemieślników i Pracowników Teatru.
Z tej okazji uczniowie klas IIa i IIIb obejrzeli i wysłuchali „Bajkę o soli” i „Leszy- opiekun puszczy” z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai. Następnie obejrzeli prezentację multimedialną dotyczącą teatru i poszczególnych elementów, które na niego się składają. Zajęcia pozwoliły uporządkować i podsumować dotychczasową wiedzę.
Światowy Dzień Poezji obchodzony jest corocznie 21 marca, ustanowiony został przez UNESCO jesienią 1999 roku. Główne uroczystości tego święta odbywają się w Paryżu. Celem tego dnia jest promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie.
Z tej okazji dzieci z grupy Chmurki odwiedziły bibliotekę szkolną. Z uwagą wysłuchały wierszy polskich poetów. Wykonały tez prace plastyczne przedstawiające przebiśniegi. W klasie IIb odbyły się zajęcia czytelnicze poświęcone poezji. Po wysłuchaniu wybranych wierszy J. Tuwima, M. Konopnickiej i J. Brzechwy sami wcielili się w poetów. Ich zadaniem było znalezienie rymów do wybranych wyrazów. Wszyscy poradzili sobie doskonale.
Innowację pedagogiczną realizowano z chętnymi uczniami z klas II i III. Zajęcia odbywały się w I półroczu po skończonych lekcjach raz w tygodniu we wtorki wymiarze 2 godzin.
Celem innowacji było dostarczenie licznych pozytywnych wzorców do tego, by pobudzić wrażliwość i empatię. Tego coraz mniej w młodym pokoleniu. Komputer, smartfon, telewizja stały się poważną konkurencją dla książek. Celem było ukazanie piękna ukrytego w literaturze, bogactwa słownictwa, wartości, a także wskazanie inspiracji do twórczego działania. Innowacja ma na celu również wzrost czytelnictwa, wskazanie ciekawych pozycji, a także nauczenie czerpania inspiracji do działań plastycznych.
Efektem przeprowadzonej innowacji było zrealizowanie następujących celów
szczegółowych: poznanie wartościowej literatury, zaszczepienie nawyków czytelniczych, rozwijanie umiejętności świadomego przekazu, rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności ekspresyjnego wyrażania własnych przeżyć, wzbogacanie słownictwa, poznanie ciekawych technik plastycznych, doskonalenie umiejętności oceniania postaw i zachowań bohaterów oraz zaproponowanie kreatywnych form spędzania wolnego czasu.
Zajęcia opierały się na następujących książkach, które przeczytano, wspólnie omówiono problematykę i wykonano do nich prace plastyczne:
- „Coco Chanel” z serii Mali Wielcy M. I. Sanchez Vegary- dzieci wykonały kolaż z wycinków kolorowych gazet prezentujący postać Coco Chanel oraz jej pomysły- 18.09.2024r.
- „Trzy świnki” braci Grimm- uczniowie wykonali 3 świnki przy użyciu wytłaczanek- 24.10.2024r.
- „Wieloryb, który chciał więcej” R. Bright, J. Field- wykonanie prac przedstawiających podwodny świat- ośmiornice wykonano przy użyciu folii bąbelkowej- 1.10.2024r.
- „Idealna chwila” S. Isern i M. Som, „Myszka Modnisia” K. Janowicz- Timofiejew- wykonanie mandali- jesiennych liści-8.10.2024r.
- „Wiewiórki, które nie chciały się dzielić” R. Bright- wykonanie prac przedstawiających dziewczynkę z parasolem- 15.10.2024r.
- Opowiadanie „Historia z wachlarzem” z książki „Historie zamiecione pod dywan” A. Zimnowodzkiej- wykonanie prac plastyczno –technicznych przedstawiających dom starości- 22.10.2024r.
- „Franklin i święto duchów” P. Bourgeois- wykonanie prac plastycznych przedstawiających dynie i koty- 29.10.2024r.
- „O kotku, który bał się wszystkiego” E. E. Schmitt- wykonanie prac plastycznych przedstawiających sowy przy użyciu farb-5.11.2024r.
- „Wypożyczalnia skrzydeł” I. Pietrzak- Płachty – wykonanie kolażu przy użyciu kolorowych gazet z hasłem „Warto czytać, czytanie doda Ci skrzydeł”-12.11.2024r.
- Opowiadanie „Tappi i stara wierzba” i „Tappi i nieproszony gość” z książki „Tappi i urodzinowe ciasto”. M. Mortki- wykonanie prac plastyczno- technicznych przedstawiających jesienne drzewo i sowę-19.11.2024r.
- „Fascynujące przygody bohatera filmu Paddington" M. Bond- wykonanie prac przedstawiających niedźwiedzie przy użyciu farb- 26.11.2024r.
- Opowiadanie „Czarodziej” z książki „Twardy orzech do zgryzienia” R. Piątkowskiej- wykonanie prac przedstawiających zimowego chłopca- 3.12.2024r.
- Opowiadanie "Pani zamieć" z książki "Śnieżne baśnie z kufra Świętego Mikołaja" i wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej choinkę-10.12.2024r.
- „Królowa śniegu” H. Ch. Andersena- wykonanie prac przedstawiających królową śniegu- 17.12.2024r.
- Opowiadanie „Historia z cukierkami” z książki „Historie zamiecione pod dywan” A. Zimnowodzkiej- wykonanie prac przedstawiających zimowe miasteczko- 7.01.2025r.
- „Franklin chce mieć zwierzątko” P. Bourgeois- wykonanie prac przedstawiających akwarium i rybki- 14.01.2025r.
- Opowiadanie „Łańcuch” z książki „Twardy orzech do zgryzienia” R. Piątkowskiej- wykonanie prac przedstawiających flakony z kwiatkami przy użyciu kreatywnych drucików- 21.01.2025r.
Ewaluacja prowadzonych zajęć odbywała się na bieżąco przez nauczyciela prowadzącego. Naturalną formą ewaluacji innowacji było: obserwowanie postępów dzieci w wykonaniu prac plastycznych, poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności wykorzystywanych w procesie tworzenia, udział dzieci w konkursach, urządzanie wystaw prac plastycznych w bibliotece co tydzień.
Dzień Kota przypada 17 lutego. Ten dzień stał się okazją do spotkania z dziećmi z grupy Chmurki. Przedszkolaki wysłuchały książki „E. E. Schmitta pt.: ”O kotku, który bał się wszystkiego”. Książka pomogła nam zrozumieć na czym polega prawdziwa odwaga, a pokonywanie własnych lęków to najważniejszy do niej krok. Kolejną częścią zajęć było wykonanie prac plastycznych przedstawiających kotki.
Idea walentynkowej akcji jest bardzo prosta: zamiast wybierać książkę na podstawie okładki, tytułu czy autora, uczniowie podejmują wyzwanie i wypożyczają książki zupełnie „w ciemno”. Akcja wzbudziła wiele pozytywnych reakcji. Mamy nadzieję, że większość, a może i wszystkie randki okazały się udane.
W czwartek 19.12.2024r. bibliotekę szkolną odwiedziły dzieci z grupy Kropelki. Z uwagą wysłuchały „Świątecznych opowieści”. Czytane opowiadania wprowadziły nas w świąteczny nastrój i skłoniły do rozmowy o Świętym Mikołaju, jego pomocnikach-elfach, reniferach, a także o nadziei drzemiącej w każdym z nas, by otrzymać świąteczny prezent od Mikołaja.
Dzieci pozostając w świątecznym klimacie wykonały piękne bombki. Pokolorowały je i ozdobiły diamencikami. Kropelki złożyły nauczycielowi bibliotekarzowi świąteczne życzenia wręczając piękną ręcznie wykonaną choinkę.
14 listopada wypada dzień biblioterapii. Jest to szczególna okazja, by sięgnąć po wartościowe pozycje, pozwalające na uzyskanie wsparcia psychicznego i zmniejszenie stresu odczuwanego w różnych sytuacjach życia codziennego, Wykorzystano literaturę, która prezentuje nie tylko problemy, ale i schematy rozwiązań.
W klasie IIb nauczyciel bibliotekarz tego dnia przeczytał opowiadanie D. Suwalskiej pt. „Obcy” z książki „Bajkoterapia czyli bajki- pomagajki dla małych i dużych”. Czytany tekst miał nauczyć dzieci, jak zachować się w kontakcie z obcą osobą i jak bez straszenia nauczyć ważnych umiejętności społecznych. Podsumowaniem zajęć było przećwiczenie w scence zaczepek nieznajomego oraz wykonanie prac plastycznych. W klasie Ia zajęcia opierały się na książce K. Kotowskiej pt. „Jeż”. To historia rodziny chłopca- jeża zabranego z sierocińca do pięknego domu, w którym rodzice od dawna czekali na dziecko. Chłopiec, początkowo najeżony kolcami nieufności, stopniowo oswaja się z nową rodziną i miejscem, wraz z upływającym czasem gubiąc coraz więcej kłujących kolców. Mądra opowieść o tym, jak miłość i cierpliwość potrafi pokonać przeciwności i wyleczyć głębokie rany.
W klasie Ib dzieci wysłuchały opowiadania G. Wolszczak pt. „Strach ma wielkie oczy”. To mądra opowieść o przezwyciężaniu lęków przy jednoczesnym ukazaniu, że ludzie boją się wielu rzeczy i że jest to normalne. Uczniowie na zakończenie zajęć wykonali zwierzątka, które najczęściej budzą obrzydzenie.
Strona 1 z 12