Zajęcia rytmiczno-umuzykalniające
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i twają 20 - 30 minut. Program zajęć zawiera elementy edukacji muzycznej i rytmicznej. Realizowanie tego programu pozwola rozbudzić u dzieci zamiłowanie do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu piosenki, rozwinąć pamięć muzyczną i ruchową oraz umiejętność uczenia się melodii, zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiązaniu z muzyką. Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe mają przyczynić się do wykształcenia u dzieci dyscypliny, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć korzystnie na rozwój uzdolnień muzycznych dziecka. Ponadto dzieci uczą się:
• interpretacji ruchowej treści piosenek, reagowanie ruchem na zmiany miary taktu,
• reagowanie ruchem na dźwięki wysokie, średnie, niskie, długie, krótkie,
• rytmicznego marszu z akcentem pracy rąk i nóg
• nauka podstawowych kroków tanecznych polki, walca
Marta Świstun
Gimnastyka korekcyjna
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej odbywają się 2x w tygodniu po 30 minut.
Program zajęć skierowany jest do dzieci 3-, 4- i 5-letnich przejawiających różne wady postawy.
Podczas zajęć przedszkolaki:
- rozwijają ogólną sprawność ruchową
- kształtują swoją zwinność, zręczność i szybkość
- usprawniają koordynację wzrokowo- ruchową
- rozwijają spostrzegawczość i orientację w przestrzeni
- rozciągają przykurczone grupy mięśniowe
- wzmacniają mięśnie osłabione
- wyrabiają nawyk utrzymywania postawy skorygowanej podczas codziennych czynności
- wzmacniają mięśnie oddechowe
- uczą się zachowań prozdrowotnych- nabywają poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie
Do wspólnych ćwiczeń zapraszamy także rodziców, zachęcając ich jednocześnie do systematycznej pracy z dzieckiem w domu.
Monika Bibułowicz
Logopegia
Celem zajęć logopedycznych w przedszkolu jest korekcja wad wymowy, poprawienie funkcji językowej, oddechowej i fonacyjnej, rozbudowanie słownictwa czynnego i biernego, wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych.
Formy realizacji:
-
Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy, języka, warg, podniebienia miękkiego;
-
Kształtowanie słuchu fonematycznego z każdym dzieckiem
-
Ćwiczenia pogłębionego oddechu
-
Ćwiczenia fonacyjne
-
Opracowanie układów artykulacyjnych właściwych dla danego szeregu głosek
-
Opracowywanie wymowy struktur językowych:
-
Wywołanie głosek w izolacji
-
Wywołanie głosek w sylabach
-
Wywołanie (utrwalanie) głosek w nagłosie, wygłosie i śródgłosie wyrazów
-
Utrwalanie głosek w wyrażeniach
-
Utrwalanie głosek w zdaniach
-
Utrwalanie głosek w opowiadaniach, zabawach, grach dydaktycznych a także mowie spontanicznej
-
Kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych
-
Kształtowanie systemu gramatycznego
-
Usprawnianie analizy i syntezy słuchowej, wzrokowej oraz orientacji przestrzennej.
-
Stymulowanie językowego rozwoju dzieci poprzez ćwiczenia i zabawy utrwalające czytanie i pisanie
Organizacja zajęć logopedycznych:
- Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w grupach 2 – 3 – 4 osobowych
Kwalifikacja do zajęć terapii logopedycznej:
- Orzeczenia i opinie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
- Przesiewowe badanie logopedyczne we wrześniu (kwalifikacja logopedy)
Joanna Strzałkowska
Logopeda/terapeuta SI
Zajęcia integracji sensorycznej
Celem terapii integracji sensorycznej(SI) jest stymulacja centralnego układu nerwowego poprzez pobudzanie receptorów zmysłowych w ciele. Proces ten ma dostarczyć „aparatowi sensorycznemu” odpowiednią ilość bodźców, aby na ich podstawie mózg nauczył się właściwego reagowania i wykształcił prawidłowe reakcje adaptacyjne.
Zaburzenia Integracji sensorycznej najczęściej rozpoznaje się u dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym na podstawie szczegółowej diagnozy.
Terapia SI może dotyczyć dzieci z:
- autyzmem
- ADHD
- zespołem Downa
- problemami z koncentracją
- dyspraksja
- zaburzeniami koordynacji wzrokowo – ruchowej
- zbyt niskim lub bardzo wysokim poziomem aktywności ruchowej
- opóźnionym rozwojem mowy
- nadmierną wrażliwością ( wzrok, słuch, węch, dotyk)
- podwrażliwością przedsionkową, proprioceptywną, dotykową, słuchową
- trudnościami w nauce (odwracanie liter, brak stabilizacji pola widzenia, opuszczanie linijek przy przepisywaniu z tablicy)
- upośledzeniem czynności motoryki dużej i małej (problem z trzymaniem długopisu, wycinaniem, nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia przy stoliku)
Organizacja zajęć integracji sensorycznej :
- Zajęcia prowadzone są indywidualnie
- Częstotliwość i czas trwania zajęć ustala się indywidualnie wg potrzeb
Kwalifikacji do zajęć integracji sensorycznej dokonuje specjalista SI na podstawie :
- Orzeczenia lub opini z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub diagnozy SI
Joanna Strzałkowska
Logopeda/terapeuta SI