Adaptacja to przystosowanie dziecka do warunków i wymagań nowego środowiska pozarodzinnego w taki sposób aby mogło ono radzić sobie z trudnościami, umiało znosić ograniczenia zmiany standardów zaspokajania swoich potrzeb, mogło pełnić w nim określone role społeczne, a poprzez pełnienie tych ról zaspokajało swoje potrzeby oraz osiągało poczucie zadowolenia i wewnętrznej satysfakcji.
Adaptacja jest zawsze trudna nie tylko dla dzieci ale również dla rodziców i nauczycieli. Każdy przeżywa te pierwsze tygodnie w przedszkolu na swój sposób. Jedne dzieci płaczą, drugie blokują się na nowe doświadczenia a trzecie płaczą bo inne też płaczą. Dopóki dzieci i rodzice nie poczują się bezpiecznie w nowym środowisku, w nowej sytuacji to żadne z nich nie będzie chętnie przychodzić do przedszkola. Każdy z nas zna powiedzenie ,,spokojny rodzic to spokojne dziecko”. W związku z tym, że adaptacja w przedszkolu to bardzo trudny okres głównie dla dzieci, w grupie Gwiazdeczek została wprowadzona Innowacja pedagogiczna ,,Poranki z Froeblem”. Innowacja miała na celu wprowadzenie atrakcyjnych działań,które przyspieszą adaptację dzieci w nowym środowisku pozarodzinnym. Od września Gwiazdeczki były wdrażane do codziennych spotkań w kole do których wykorzystywano Dary Froebla. Każdy dzień tygodnia witany był piosenką i rymowanką miesięczną. Po przywitaniu dnia były zabawy i ćwiczenia wprowadzające do zajęć. Podczas tych zabaw stymulowaliśmy wzrok, słuch, buzię i całe ciało do codziennego rytmu dnia. Korzystając z Darów Froebla dzieci utrwalały kolory oraz figury, liczenie, pory roku, dni tygodnia a także język angielski. Poranki zawsze trwały mniej więcej 15 min. Nie za długo i nie za krótko tak aby dzieciom się nie znudziły. Grupa bardzo szybko się wdrożyła w codzienne spotkania w kole. Dzieci polubiły ten rytuał i świetnie bawiły się podczas powitanek i zabaw darami. Z radością czekały na stały punkt dnia, którym był Poranek z Froeblem.
Zuzanna Kartowicz-Bajda
Marta Świstun