W Szkole Podstawowej im. Stanisława Staszica w Turośni Kościelnej od września 2021 roku realizowany jest projekt „Wiem, umiem, potrafię!” dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020.

Celem projektu jest wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych poprzez zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych, podniesienie kompetencji nauczycieli oraz doposażenie bazy dydaktycznej szkoły.

W ramach działań projektowych zostały zorganizowane zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów (koła matematyczne, językowe, chemiczne, fizyczne, szachowe, teatralne, plastyczne, TIK, koło „Zdobywcy wiedzy”), zajęcia zapewniające wsparcie dla uczniów z problemami w nauce (zajęcia matematyczne, językowe) oraz wzmocnienie pomocy psychologiczno – pedagogicznej (trening umiejętności społecznych, indywidualne zajęcia terapeutyczne). Nauczyciele podnosząc swoje kompetencje uczestniczyli w kursach: alternatywne metody komunikacji, trening umiejętności społecznych, kurs z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem SPE, kurs SI I i II stopnia, kurs TIK.

Aby uatrakcyjnić zajęcia zakupiono ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego liczne pomoce dydaktyczne (np. wyposażenie pracowni fizyczno-chemicznej, wyposażenie pracowni TIK), materiały biurowe, plastyczne, gry dydaktyczne i inne.

Zajęcia prowadzone w ramach projektu mają na celu rozbudzenie wśród dzieci i młodzieży ciekawości otaczającym nas światem. Uczniowie poznają prawa rządzące przyrodą i odkrywają zależności między nimi wykonując proste eksperymenty. Uczą się i bawią jednocześnie. Pracują metodami aktywnymi, aby poprzez praktyczne działanie kształcić swoje uzdolnienia oraz umiejętność korzystania z nowoczesnych środków medialnych. Poznają kluczowe (i uniwersalne) zagadnienia programistyczne przez programowanie robotów SPIKE Prime, SPIKE Essential oraz Photon tak, żeby się ruszały, łapały, rysowały, wykrywały i więcej! Uczą się programować roboty od A do Z i stają się w tym mistrzami. Budują roboty na wzór imponujących konstrukcji, poznają niesamowity świat, w którym żyjemy. Inspiracji do zajęć szukają, śledząc ciekawe strony internetowe, ponadto systematycznie wymieniają się doświadczeniami tworząc wiele nieszablonowych rozwiązań napotkanych problemów.

 

Fizyka w eksperymentach

Prowadząca: Bożena Wojno

Zajęcia mają na celu rozbudzić wśród młodzieży ciekawość otaczającym nas światem. Uczniowie poznają prawa fizyki i odkrywają zależności między nimi wykonując proste eksperymenty. Uczą się i bawią jednocześnie.

 

Zajęcia TIK

Prowadząca: Katarzyna Leszczyńska

Uczniowie ma grupie TIK poznają kluczowe (i uniwersalne) zagadnienia programistyczne przez programowanie robotów SPIKE Prime oraz SPIKE Essential tak, żeby się ruszały, łapały, rysowały, wykrywały i więcej! Uczą się programować roboty od A do Z i stają się w tym mistrzami. Budują roboty na wzór imponujących konstrukcji, poznają niesamowity świat w którym żyjemy, uczą się programować i bawią się jednocześnie.

 

"Kreatusie"

Prowadząca: Anna Rodziewicz, Renata Zegadło-Piasecka

Nasi uczniowie na każdych zajęciach rozwijających kreatywność udowadniają, że drzemie w nich niezmierzony potencjał twórczy. „Kreatusie” to nie tylko standardowe działania plastyczne, ale również pokazywanie, że sztuka jest w każdym elemencie otaczającej nas rzeczywistości- wystarczy ją dostrzec i odpowiednio wyeksponować. Uczestnicy zajęć poprzez malarstwo, rysunek, origami czy quilling pokazują swoje artystyczne dusze.

 

Koło chemiczne

Prowadząca: Kaja Idźkowska

Koło chemiczne to zajęcia projektowe z chemii skierowane dla osób szczególnie zainteresowanych przedmiotami przyrodniczymi. Podczas zajęć młodzież w formie ćwiczeń praktycznych poznaje tajniki tych przedmiotów.
Głównym celem zajęć jest przekonanie uczniów o możliwości wykorzystania chemii i biologii w życiu codziennym. Na zajęcia uczęszczają uczniowie z klas 7. Dotychczas udało nam się wykonać tęcze w probówce spowodowaną różnicą gęstości substancji ciekłych, ciecz nienewtonowską, chemicznego kameleona, niepalny papier, lampę lawę, sztuczną krew, niepękające bańki, tornado z balonów i suszarki. Oprócz tego wykonaliśmy własne mydełka glicerynowe, świeczki zapachowe i kule do kąpieli.

 

"Krytyczni myśliciele"

Prowadząca: Grażyna Dryl

Koło „Krytyczni myśliciele” realizowane w ramach projektu: Wiem, umiem, potrafię przeznaczone jest dla uczniów, którzy pragną rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne. Na zajęcia uczęszcza 6 uczniów z klas VIII.

Głównym celem koła jest  poszerzenie kluczowych umiejętności z zakresu kształcenia językowego, literackiego i kulturalnego, podnoszenie poziomu  ich wiedzy i umiejętności,  Nadrzędnym aspektem jest inspirowanie do pogłębiania wiedzy polonistycznej poprzez kształtowanie w uczniach samodzielności, kreatywności, chęci poszukiwania, korzystania z różnych źródeł informacji, pobudzanie do literackich ekspresji, przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze przy wykorzystaniu różnych metod, form i technik pracy.

Czytanie lektur szkolnych nie zawsze jest mile widziane przez uczniów. Uczestnicy zajęć postanowili to odczarować i pokazać bohaterów lektur w zupełnie innym świetle.

W czasie tych zajęć przygotowali i zaprezentowali na forum szkoły wystawę pod tytułem: „Lekturowe krajobrazy”. Inspiracją była sesja fotograficzna przeprowadzona przez uczestników koła w miejscowości Turośń Kościelna. Wnikliwe oko fotografa potrafiło odszukać obrazy z „Balladyny”, Hobbita czy też Świtezianki, Opowieści z Narnii. Jesień skłoniła uczestników zajęć do zaprezentowania wierszy, gdzie głównym tematem była jesień, połączyli to z motywem muzycznym oraz pięknie wykonanymi zdjęciami z najbliższej okolicy. Efektem była wystawa pt. Jesień w poezji i naturze. Uczniowie opracowali i wydali broszurę poświęconą poezji patriotycznej pt. „Gdy myślę Polska…." . Myśląc, proekologicznie uczestnicy zajęć zaprojektowali torby z motywami lektur szkolnych.

Podczas zajęć uczniowie pracują metodami aktywnymi, aby poprzez praktyczne działanie kształcić swoje uzdolnienia oraz umiejętność korzystania z nowoczesnych środków medialnych. Inspiracji szukają, śledząc ciekawe strony internetowe, ponadto systematycznie wymieniają się doświadczeniami tworząc wiele ciekawych pomysłów, gdzie głównym motywem są lektury szkolne.

 

Warsztaty chemiczne

Prowadzące: Katarzyna Leszczyńska, Kaja Idźkowska

Uczniowie klas I-VI na warsztatach chemicznych dla najmłodszych zapoznają się z techniką tworzenia bajecznie kolorowych i cudownie pachnących mydełek glicerynowych oraz wykonaniem własnego niepowtarzalnego mydełka.

Uczniowie klas I-VI na warsztatach chemicznych dla zaawansowanych zapoznają się z podstawowymi technikami przygotowania mydła i kosmetyków krok po kroku. Podczas zajęć wykonali m.in. mydło dyniowe, różane, mydełka glicerynowe, krem różany, kule do kąpieli czy odżywkę do paznokci. Kiedy zaczyna się robić, trudno przestać. Nagle okazuje się, że na wyciągnięcie ręki mamy cały, nieznany dotąd świat zapachów, olejków i różnych dobroczynnych substancji. Pozwalamy sobie na pracę od podstaw, przygotowanie czegoś własnymi rękami, dotykanie, próbowanie, mieszanie. Zyskujemy szansę na zrobienie czegoś zupełnie samodzielnie. Własnoręcznie przygotowane kosmetyki są wspaniałym prezentem!

 

Kółko szachowe

Prowadzący: Maciej Zajkowski

Zajęcia odbywają się w poniedziałki w godzinach 13:45 - 14:30 i 14:30 - 15:15 (można być na jednej lub dwóch godzinach). Serdecznie zapraszam.

 

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz TUS

Prowadząca: Dorota Rygorczuk

Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze z ortografii są przeznaczone dla uczniów klasy V szkoły podstawowej, którzy mają trudności w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu ortografii, (w tym specyficzne trudnościami w uczeniu się). Praca na zajęciach opiera się na ćwiczeniach ortograficznych zintegrowanych z ćwiczeniami, między innymi w mówieniu, czytaniu i pisaniu. Uczestniczą w nich chętni, świadomi swoich braków uczniowie, którzy podczas pracy łączą elementy nauki i różne form zabaw - rebusy, zagadki, planszowe gry dydaktyczne, krzyżówki czy łamigłówki pobudzające wyobraźnię.

Treningu Umiejętności Społecznych- w zajęciach uczestniczą uczniowie klasy V. Oparte są one głównie na pracy warsztatowej, która ma na celu zaktywizować i zaangażować wszystkich uczestników. Poruszane tematy będą dotyczyły między innymi tego, w jaki sposób dbać o swoje emocje, jak reagować na agresję, prosić innych o pomoc, jak być asertywnym. Podczas tych zajęć uczniowie zdobędą umiejętności, które pozwolą im skutecznie radzić sobie w życiu, wykorzystywać poznane techniki.

 

Koło teatralne

Prowadząca: Beatrycze Smaszcz-Turosieńska

Koło teatralne skupia uczniów klas 4 - 8, którzy interesują się teatrem. Podczas zabaw ruchowych, tworzeniu scenografii, muzyki i odgrywania ról dzieci poznają pracę aktorów, a także rozwijają swoje talenty. Pracując wspólnie zacieśniają przyjaźnie i uczą się odpowiedzialności.

 

Koło "Zdobywcy wiedzy"

Prowadząca: Barbara Komenda

 

Koło języka angielskiego

Prowadząca: Dorota Dudzińska

Koło języka angielskiego to zajęcia, na których przybliżone są wiadomości z zakresu wiedzy o krajach anglojęzycznych, ich symbolach narodowych, tradycjach, świętach, potrawach. W ramach tych zajęć przygotowywane są konkursy i zabawy dla uczniów naszej szkoły. Ostatnio obchodzony był Dzień św. Patryka - patrona Irlandii.

 

 

Szablony i scenariusze zajęć

TUS

TUS 1

TUS 2

TUS 3

TUS 4

TUS 5

TUS 6

Fizyka

Koło matematyczne 1

Koło matematyczne 2

Szachy

Chemia

Zdobywcy wiedzy

Zespół matematyczny

Kreatusie

Zajęcia dla dzieci z trudnościami w pisaniu

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z ortografii

Krytyczni myśliciele

Zajęcia teatralne

Scenariusz pastelowy pejzaż

Poezja patriotyczna

Konspekt zajęć terapeutycznych TUS

Konspekt - koło szachowe