W dniach 17-19 maja 2016 roku grupa uczniów Gimnazjum im. ks. Michała Sopoćki z Turośni Kościelnej  wraz z opiekunami wzięła udział w wycieczce na Litwę. W ramach integracji na wyjazd zaprosiliśmy również uczniów z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Surażu.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od odwiedzin niezwykłego cmentarza na Rossie oraz zapalenia znicze na grobie matki marszałka Piłsudskiego, gdzie pochowane jest jego serce. Zobaczyliśmy dom, w którym mieszkała siostra Faustyna i mieliśmy okazję pomodlić się przed jej relikwiami. Kolejnym punktem wyprawy była miejscowość Zułów, gdzie urodził się i spędził najmłodsze lata życia Józef Piłsudski. Na pamiątkę naszego pobytu w tym ważnym dla naszych rodaków miejscu poszliśmy za przykładem prezydenta Ignacego Mościckiego i zasadziliśmy pod domem rodzinnym marszałka drzewko. Odwiedziliśmy  kościół w pobliskiej wsi Powiewiórka, gdzie marszałek został ochrzczony, zostawiając po sobie ślad w postaci podpisów w Księdze Pamiątkowej. Kolejny dzień obfitował w jeszcze większe wrażenia, gdyż rozpoczęliśmy go od wizyty w polskiej szkole w Wilnie. Uczniowie oraz grono pedagogiczne przyjęło nas niezwykle ciepło i zapewniło świetne zabawy integracyjne oraz przepyszny poczęstunek. Zgodnie uznaliśmy, iż na pewno nie jest to nasze ostatnie spotkanie i mamy nadzieję gościć naszych rodaków w Turośni Kościelnej.  Następną atrakcją był wjazd na 19. piętro wieży telewizyjnej, skąd podziwialiśmy niesamowitą panoramę Wilna. Zachęceni widokami z lotu ptaka wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta. Zobaczyliśmy miejsca związane z polskimi literatami: Kraszewskim, Słowackim i Mickiewiczem, odwiedziliśmy kościół Świętego Piotra i Pawła na Antokolu, katedrę oraz cerkiew Świętego Ducha. Wspięliśmy się również na Górę Trzech Krzyży i wjechaliśmy kolejką na Wzgórze Gedymina. Drugi dzień wycieczki zakończyliśmy w najważniejszym dla wielu ludzi miejscu Wilna – Ostrej Bramie, w kaplicy której podziwialiśmy Cudowny Obraz Matki Boskiej. Ostatniego dnia  wyprawy wyjechaliśmy do Trok, gdzie zobaczyliśmy przepiękny zamek Wielkich Książąt Litewskich usytuowany na wodzie. Skosztowaliśmy też tradycyjnej potrawy ludności karaimskiej, kibinów. Po wyjeździe z Trok skorzystaliśmy z uroków wspaniałej, słonecznej pogody i zatrzymaliśmy się przy Wzgórzu Królowej Bony, z której podziwialiśmy piękno rzeki Niemen. Ostatnim, dla wielu uczestników najbardziej wyczekanym punktem wycieczki były Druskienniki i pobyt w Aquaparku. Kąpiele w basenach, jacuzzi, zabawy na zjeżdżalniach – po takich atrakcjach wszyscy zmęczeni, ale też niezwykle szczęśliwi wróciliśmy do domu.

Jesteśmy pewni, że ten wyjazd sprawił, iż lepiej poznaliśmy historię naszej ojczyzny,  zetknęliśmy się z kulturą litewskich sąsiadów i zrozumieliśmy  że polskość to nie tylko z terytorium naszego kraju, ale też to, co mamy w sercach i umysłach.